Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långsiktigt arbete för patientsäkerhet

Socialstyrelsens kritik säger inget om hur bra patientsäkerheten är. Socialstyrelsen har inte jämfört landstings kvalitet med andra landstings.

Annons

Det konstaterar landstingsstyrelsen som nu svarar på den kritik som Socialstyrelsen framförde mot landstinget i Gävleborg efter en tillsyn av "ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet".

Socialstyrelsen kräver att brister i rutiner identifieras och att resurser avsätts för att förbättra säkerhetskulturen i landstinget.

Landstingsstyrelsen svarar att det ingår i ett generellt pågående arbete för att förbättra alla styrnings- och ledningssystem.

En rad pågående eller planerade åtgärder redovisas, men samtidigt poängteras i svaret att det handlar om ett långsiktigt arbete, bland annat med att förändra värderingar och attityder samt att införa enkla checklistor.

Det finns fyra olika utsedda grupper inom landstinget som är rådgivare till landstingsledningen.

– Vi tar naturligtvis allvarligt på sådan här kritik, men jag hävdar att vi tagit flera steg framåt vad gäller patientsäkerhet, både i Gävleborg och i riket, säger landstingsrådet Ann-Margret Knapp (S). En del av kritiken berodde på att Socialstyrelsen inte förstått hur vår divisionsorganisation fungerar. De frågetecknen har rätats ut.

Mer läsning

Annons