Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länet ska marknadsföras som gränsland

/
  • Cajsa Hedberg från Destination Järvsö och Malin Eriksson från Wij trädgårdar presenterade marknadsrådets förslag.

Gränsland i framkant.

Så ska Gävleborg marknadsföras utomlands för att locka fler turister.

Marknadsföringen ska koncentreras till Nederländerna, Norge, Danmark, Tyskland och Finland.

Annons

Gävleborg ska bli bäst i landet på att "paketera och leverera skandinaviska upplevelser".

Det handlar om att besökarna "på riktigt" ska få uppleva natur och kultur. Länet ska lyfta fram kontrasterna mellan vildmark och storstad, hav och berg, kultur och högteknologi...

Visionen finns i det förslag till gemensam internationell marknadsföringsstrategi som arbetats fram av representanter från länets största turismmål och turismorganisationer. Initiativet kommer från Region Gävleborg och förslaget presenterades för övriga turismföretag både i Bollnäs och Hudiksvall under torsdagen.

Konsulten Johan Graffman har deltagit i arbetet. Han tror inte på kommunernas traditionella marknadsföring. Det är svårt att skilja den ena kommunen från den andra och det blir gigantiska listor med allt som finns att erbjuda.

Istället måste ett antal "profilbärare" lyftas fram, men i förslaget till marknadsföringsstrategi innebär det temarubriker som de flesta turismföretag får plats under.

– Vi har inte valt bort något, säger Cajsa Hedberg från Destination Järvsö.

– Det här gör det lättare för besökarna att hitta rätt. Det är som en webbsidesstruktur där man börjar med att välja efter intressen, säger Johan Graffman.

De länder som valts ut är alla dem som Gävleborg redan har lite fler besökare från.

– Men man inriktar sig på vissa kundsegment, säger Johan Graffman.

Det handlar om "globala resenärer", sådana som gör tre–fem utlandsresor per år och som har det gott ställt. Bland dem är det framför allt aktiva barnfamiljer man ska vända sig till, när det gäller vinterturism, samt kulturintresserade par i 55+-årsåldern från Tyskland och Nederländerna.

Mer läsning

Annons