Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Brott och straff hos Telia

Jag har fått 24 månaders straff utan rättegång. Jag är inte ensam, jag har många olyckskamrater.

Annons

Vad har vi gjort för hemskt brott? Jo, vi har glömt betala en faktura till Telia i tid. Och fått betalningspåminnelse. Värsta brottslingarna bland oss har till och med hamnat hos kronofogden. Till dem hör inte jag, men har ändå råkat ut för Telias bannbulla, trots att jag betalt min räkning med påminnelseavgift. Straffsats: två års avstängning från att teckna nytt abonnemang.

Varför gör dom på Telia på dette viset?

Snopen stirrar jag på en skärm när jag ska betala mitt abonnemang för en router i Teliabutiken i Hudiksvall. I skärgården där jag sommarbor är det upp och ner med kontakten på internet. Jag kämpar med min dator och åkallar både högre och lägre makter. Hopplöst. Får då supportrådet: skaffa en router.

Häpen glor jag på den coola tjejen som betjänar mej. Här lyser rött, säger hon och pekar på sin skärm, du är avstängd i 24 månader för betalningsanmärkning. Då får du inget abonnemang. Men, stammar jag, det var julhelg, jag var bortrest, och sen betalade jag så fort jag kom hem!

Ja, fast för sent. Det är våra regler, eller kreditbolaget Sergels som Telia anlitar. Jag kan ingenting göra. Om du visste hur många som slarvar med krediter och betalningar för sina mobiler! Säljaren rycker på axlarna.

Jo, jag känner till unga som inte får lån eller bostad för att de inte klarar kreditprövningen eller har flera betalningsanmärkningar. De blir fler och fler, snart en kast av utstötta i samhället. Vad gör politikerna åt dessa drabbade?

Men jag är ju en skuldfri grå panter med ordnad pension som bortsett för ett antal p-böter alltid skött min ekonomi och förhoppningsvis levt hederligt. Här ska jävlar i min själ ingen dömas ohörd. Jag ringer till Sergel. En lika cool kvinna förklarar att Telias lag gäller, nåd gives icke, allra minst för farbröder som ryter i telefonen.

Nu blir jag riktigt ilsken. Här ska Telia kölhalas! Då ingriper Björn, den luttrade butikschefen som lovar klara ut min affär efter ett samtal med en högre chef i Enköping. Det kan ta ett par dagar. Min moment 22–situation tycks övergå i en Kafka–historia.

Till min häpnad ringer Björn redan dagen därpå och säger att jag nu kan hämta min router i Hudik. Den är inte billig, men visar sig fungera. Dock kvarstår strafftiden 24 månader. Vafalls?

Jag ringer Telias huvudkontor och lyckas nå presschefen. Jag har ändå en gång lurats köpa folkaktier i storföretaget. Presschefen kan inte policyfrågan och hänvisar till en annan informationsansvarig, som givetvis är på semester.

När jag ringer tillbaka är presschefen på möte. En annan ansvarig lovar undersöka saken och att höra av sig. Ingen hos Telia hör av sig.

Hallå–hallå, finns det någon vettig där ute som kan ge straffeftergift?

Mer läsning

Annons