Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot Telias teknikskifte

I Långvind har invånarna levt med den nya telefonitekniken i över ett års tid.

Det är långt ifrån alla som är nöjda.

Annons

Telias teknikskifte inom den fasta telefonin innebär att det fasta telefonnätets kopparledningar ersätts med en fast telefoni kopplad till mobilnätet. Det har skapat irritation bland boende i Axmar bruk, där teknikskiftet genomförs om elva dagar.

I Långvind, knappt tre mil norr om Söderhamn, har invånarna levt med den nya tekniken i över ett år. Via en dosa på väggen kopplar den fasta telefonen upp sig mot det mobila nätet. Hans Ekbrink berättar att det var stora problem i början, men att tekniken numera fungerar bättre.

– Jag fick förstärka antennen och efter det fungerar det hjälpligt. Jag kan ringa och det fungerar som vanlig fast telefoni. Men innan förstärkningen av antennen var det ett rent lotteri när jag skulle ringa och ta emot samtal. I början var det så märkliga fel att jag har svårt att redogöra för vad det handlar om.

I dag är Hans Ekbrink relativt nöjd med tekniken men tycker att vägen till fungerande telefoni har varit onödigt lång.

– Det fungerar bättre, men det har krävts mycket tjat och jag tycker att Telia har agerat klumpigt och nonchalant.

Mats Persson är förvaltare på Långviks bruk. I stället för att byta till den nya tekniken valde han att övergå till IP-telefoni, som blev ett alternativ efter det att Långvind kopplades upp mot Hudiksvalls kommuns fibernät.

– Det känns säkrare med IP-telefonin. Vi hade tur som fick fiber indraget här, säger Mats Persson.

Telia har också genomfört teknikskiftet i Harsa utanför Järvsö. På Harsagården har man inga positiva upplevelser från övergången.

– Det är värdelöst. Nu har vi en tillbakagång till en teknik som tar längre tid och ger sämre kvalitet jämfört med kopparkabeln. Det är otroligt märkligt att det ska gå åt det hållet, säger Anders Snar på Harsagården.

Enligt Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, har det varit en rad problem som har påverkat Harsagårdens telefoni under hösten.

– Det har varit ett antal olika saker som har samverkat och som har gjort att det har blivit negativt för det här företaget, som felleverans av telefoner och strömavbrott. Det tycker vi naturligtvis är väldigt tråkigt.

Mer läsning

Annons