Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunal kamp för att få behålla nattåg

/
  • Kommunerna längs Atlantbanan kämpar för att få behålla minst ett nattåg längs norra stambanan.

Kommunerna längs Atlantbanan kämpar hårt för att i en framtida upphandling av tågtrafiken få behålla minst ett nattåg längs norra stambanan.

Annons

I en skrivelse till Trafikverket har samtliga kommunalråd i berörda kommuner framfört sina argument för att behålla nattåg på stambanan.

Senast i förra veckan träffades representanter för Atlantbanegruppen, där Ljusdal, Bollnäs och Ovanåker ingår, och Trafikverket för att väga sina argument för den kommande upphandlingen, som kommer att gälla trafiken med nattåg från och med juni 2013, då avtalet med nuvarande operatör går ut.

– Fram till dess kommer inga förändringar att ske – om det inte blir ändringar i gällande avtal förstås, säger Bosse Andersson, handläggare hos Trafikverket, som passar på att lägga in en brasklapp.

Han betonar att några beslut om nattågen ännu inte är fattade. Ett underlag för upphandling ska enligt planerna läggas fram i februari nästa år.

Bosse Andersson säger att man lyssnat till operatörernas önskemål. Det är de som ska trafikera övre Norrland och vilken sträckning de ser som lönsammast har betydelse för den framtida trafiken.

Tillgänglighet och tidsvinster för passagerare är andra viktiga kriterier för upphandlingen.

– Visst, det blir naturligtvis sämre tillgänglighet med färre turer, men redan i dag har orter längs stambanan god tillgänglighet även om man räknar bort nattågen, säger Bosse Andersson.

Atlantbanegruppens förslag ger en och en halv timme längre restid jämfört med att tåget går efter Ostkustbanan. Turen, där tåget går Ånge-Sundsvall och växlas in på Botniabanan, ger minst en timme snabbare restid jämfört med i dag, enligt gruppens beräkningar.

Mer läsning

Annons