Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga bussar från SJ – trots inställda tåg

/
  • Ombyggnaderna längs Ostkustbanan ställer till det för många tågresenärer, som tvingas till långa väntetider och längre restid.

Omfattande ombyggnader längs Ostkustbanan har lett till att många tåg längs hälsingekusten ställs in. Trots detta har SJ valt att inte ordna ersättningsbussar.

- Det är så otroligt nonchalant, säger Staffan Nilsson, en av de drabbade resenärerna.

Annons

Under sommaren och hösten genomför Trafikverket banarbeten på sträckan mellan Gävle och Sundsvall för att höja järnvägens kapacitet. Till följd av ombyggnaderna har tågtrafiken drabbats av stora störningar med många inställda tåg. Men SJ har trots detta valt att inte sätta in ersättningstrafik för alla inställda avgångar.

Staffan Nilsson, president för EU:s ekonomiska och sociala kommitté, är beroende av fungerande tågtrafik när han pendlar mellan Hudiksvall och arbetsplatsen i Bryssel varje vecka. Han är upprörd över SJ:s agerande.

- Vi som reser förlorar arbetstid och tvingas spendera mer tid på resandet. Banarbetet finns det behov av, men då måste SJ se till att det finns bra ersättningstrafik, säger han.

När Staffan Nilsson hörde av sig till SJ och ifrågasatte deras beslut blev han överraskad av svaret.

- Vi har tagit ett aktivt beslut att inte ersätta med buss under denna långa avstängning av banan. Vi är ett kommersiellt aktiebolag. När vårt huvudsakliga medium, banan, är ofarbar faller vår idé, skriver SJ i ett mejl till Staffan Nilsson, som är kritisk till hur kunderna hanteras.

- Det är framför allt deras attityd som jag inte förstår mig på. Deras svar är otroligt nonchalant. Vill de ha sina resenärer kvar så borde de tänka sig för, säger han.

SJ:s presskommunikatör Thelma Henrysson förklarar att det inte ordnas någon ersättningstrafik på grund av att det finns en väl fungerande lokaltrafik i form av X-trafiks bussar.

- Busstiderna är väl anpassade för resenärerna. Man kan få väntetid, men inte så länge. Det rör sig om cirka 30 minuter som mest, säger hon.

Men i verkligheten kan resenärernas väntetider bli betydligt längre. Ett exempel är det tåg som går från Stockholm centralstation klockan 08.23 på vardagar. På grund av banarbeten går tåget inte längre än till Söderhamn. Där får resenärerna vänta i över två timmar på en anslutande buss till Hudiksvall.

- Bussarna från X-trafik är ingen ersättningstrafik, de har sin vanliga tidtabell. SJ försöker bara krypa undan från sitt ansvar, säger Staffan Nilsson.

Thelma Henrysson beklagar att det förekommer så stora förseningar, men förklarar att det är en svår situation.

- Det är besvärligt för kunderna, men vi är också ett offer i sammanhanget. Det är svårt att få till stånd en bra trafik när man stänger av för ombyggnad, säger hon.

Mer läsning

Annons