Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fullt 3G-nät bryter samtal

Bröts ditt samtal senast du pratade i mobilen?

Du är inte ensam. Problemen är utbredda och drabbar abonnenter i hela landet.

Annons

Hundratals Telia-abonnenter vittnar om problem med mobiltelefonin. När vi ställer frågan "Är det några av er som ringer mobilt med Telia och har problem med att samtalen bryts?" på Facebook haglar kommentarerna in.

"Går inte en dag utan att jag samtal bryts! Och ibland får man meddelade från mobilsvar att man har missat samtal trots att man haft mottagning hela tiden!" skriver någon.

Irritationen över bristerna i mobilnätet är utbredd och inte bara koncentrerad till Hälsingland. I diskussionsforum på Telias hemsida vittnar abonnenter i såväl Skåne som Stockholm om samma problem.

Hans G Larsson är informationsansvarig vid Telia. Han säger att det inte varit några driftsstörningar i Hälsingland på sista tiden, utan att problemen med största sannolikhet beror på kapacitetsbrist i 3G-nätet.

- Trafiken i datanätet har ökat kraftigt sedan sommaren 2011, säger Hans G Larsson.

Teleoperatörerna har inte hängt med i den explosionsartade användningen av moderna telefoner, så kallade smart phones. I dag gör vi mycket av det vi tidigare gjort på datorn via våra mobiler, och appar som Facebook eller Wordfeud ligger ständigt och belastar nätet, eftersom de söker efter nya händelser.

En utbyggnad av det nya 4G-nätet pågår. Det är tänkt att bli en motorväg enbart för datatrafik. Men det finns problem.

- Dilemmat nu är att 3G ökar och vi står i ett läge där kunderna inte kan använda 4G-nätet. Det finns inte så många telefoner som klarar 4G, säger Hans G Larsson.

Att samtal bryts beror alltså på att nätet inte orkar med. Hans G Larsson intygar att det inte är något Telia gör för att tjäna pengar på uppkopplingsavgifter.

- Det lilla vi tjänar på att kunden ringer upp igen förlorar vi på badwill.

Om man som kund upplever att det abonnemang man betalar för inte håller måttet och vill ha ersättning, vad ska man göra då?

- Vi tar gärna en diskussion med en enskild kund. Vi lägger ett pussel utifrån vad kunderna upplever, tittar på statistik och hur nätet är. Jag tror att vi generellt måste bli bättre på att lyssna på kunden.

Mer läsning

Annons