Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortum betalar inte full ersättning för elavbrott

Fortum avser att tillämpa jämkning när det gäller ersättningen till kunder som drabbats av stormen Dagmar. Jämkning innebär att ett nätföretag inte behöver betala full ersättning till kunder som haft elavbrott i minst 12 timmar.

Annons

Minst 900 kronor i ersättning – det har varje konsument rätt till i ersättning från nätbolagen efter stormen Dagmars härjningar. Förutsatt att avbrottet varat i minst 12 timmar.

Det finns reglerat i ellagen.

Vid ett avbrott på 12–24 timmar ska 12,5 procent av kundens beräknade årliga nätkostnad ersättas. Den ska dock uppgå till minst två procent av prisbasbeloppet, som under 2011 var 42 800 kronor. I år har det höjts till 44 000 kronor.

Två procent av basbeloppet, avrundat till närmast hundratal kronor, blir 900 kronor.

Vid längre avbrott än 24 timmar utgår högre ersättning. Det maximala en kund kan få är tre års nätkostnader.

Men det finns undantag från nätbolagens skyldighet till ersättning. Bolagen kan åberopa jämkning, vilket betyder att ersättningen till kunder som haft elavbrott reduceras.

Det har Fortum nu för avsikt att göra.

- Det är riktigt. Vi tänker tillämpa det undantag som säger att arbetet med att få i gång elförsörjningen försenats på grund av faktorer som medfört betydande risker för de personer som utfört jobbet, säger Bengt Johansson, ansvarig för verksamhetsutveckling på Fortum Distribution.

De faktorer han hänvisar till är storm och mörker.

Det undantag som Fortum tänker tillämpa innebär att ersättningen till kunder som varit strömlösa i 12–24 timmar i spåren efter Dagmar reduceras från 900 till 550 kronor.

- Vid längre avbrott blir reduceringen mindre, procentuellt sett, säger Bengt Johansson.

Om avbrottet varat i 24–48 timmar blir ersättningen 1 450 kronor (350 kronor, eller 19,4 procent i reducering), vid ett avbrott på 48–76 timmar får kunden 2 390 kronor (310 kronor, eller 11,7 procent i reducering).

Tillämpningen görs utan att någon motpart, som ser till kundernas intressen, får säga sitt.

Någon motpart finns nämligen inte. Nätbolagen bestämmer det här helt på egen hand.

Det enda motmedel som står till buds är Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Dit kan man vända sig för att få sitt ärende prövat.

Mer läsning

Annons