Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fortsatta problem hos Bilprovningen

/

Driftstörningarna hos Bilprovningens IT-leverantör Tieto fortsätter. I bästa fall, säger Tieto i ett pressmeddelande, kan problemen lösas "i slutet av den här veckan".

Annons

Eländet började vid 18.30-tiden i fredags. 1 840 servrar slogs ut och alla back up-system upphörde att fungera.

Resten är rätt mycket mardröm - både för besiktningsmännen och kunderna.

Jonny Persson är chef för hälsingestationerna (Hudiksvall, Söderhamn, Bollnäs, Edsbyn och Ljusdal). På torsdagen var han i Bollnäs.

- Det var bara ett personalärende, inget krismöte. Men det är klart att vi har suttit ner och pratat om läget då jag ändå var här, säger Jonny Persson.

* Hur är läget?

- Verkligen inte bra. Allt som normalt knappas in på datorn får skrivas för hand. Datastoppet har gjort att stationerna inte kan kommunicera med varandra. Bokningssystemet är också utslaget. Det går helt enkelt inte att planera dagarna.

Bilprovningen kan heller inte ta betalt av kunder som inte betalat in i förväg.

- De faktureras så snart vi börjar komma i fatt.

* Bilprovningen tappar inkomster nu?

- Ja, visst har vi ett produktionsbortfall. En besiktning i det här läget tar dubbelt så lång tid som annars. Tidsschemat blir kraftigt förskjutet.

* Kommer Bilprovningen att kräva skadeståndsersättning av Tieto?

- Det vet jag inte. Den frågan ligger i så fall på en mer central nivå.

Torsten Eriksson är inlånad från Söderhamn. Han fyller i ett besiktningsprotokoll med kulspetspenna.

- Vi hjälper varandra, säger han. Vi har personal från Söderhamn i Bollnäs ett par dagar i veckan.

Normalt vet Torsten och hans kollegor allt om de bilar som är på väg in. I dagsläget vet Torsten bara registreringsnummer och bokningstid - inte bilens märke.

* Hur reagerar kunderna?

- Bra. De visar förståelse. Då de kommer till stationen på bokad tid brukar de ofta titta in och meddela oss att de kommit, säger Jonny Persson.

Bilprovningen har köpt IT-stöd av Tieto i ett och ett halvt år.

* Någonsin varit med om något liknande?

- Nej, aldrig.

Jonny Persson kan i alla fall berätta om ett litet ljus i datamörkret: e-posten fungerar sedan i onsdags.

Mer läsning

Annons