Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler tradare på E4

Lastbilstrafiken kommer att öka med ett hundratal på E4 längs hälsingekusten, med början nästa helg.

Annons

Cargonet har beslutat att lägga ner all inhemsk godstransport på järnväg i Sverige. Från 10 december upphör deras frakter till och från terminalen i Sundsvall.

Orsaken är enligt ett pressmeddelande från Cargonet dålig punktlighet, ökade infrastrukturavgifter, sviktande resultat och en terminalregim som inte fungerar som avsett.

Riksdagen har beslutat att höja banavgifterna för att få mer pengar till drift och underhåll. Höjningen var 10 procent i fjol, 32 procent i år, 5 procent nästa år och blir året därpå 25 procent, enligt uppgifter i Sundsvalls Tidning (ST).

Tidigare var statliga Green Cargo delägare i Cargonet och kunde skjuta till pengar för att bära kostnaderna, men bolaget är nu i norsk ägo och ägarna ser att trafiken inte längre är lönsam på sträckorna Sundsvall–Malmö och Sundsvall–Göteborg.

De två dagliga tågen kommer därför att ersättas med 40–50 lastbilar i vardera riktningen.

För kombiterminalen i Sundsvall innebär det att två av sex medarbetare varslas om uppsägning.

– Det är absolut inte bra att det inte lönar sig att frakta gods på järnväg, säger terminalchefen Åke Snäll till ST.

Mer läsning

Annons