Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farliga bangårdar skördar nya offer

/
  • Bollnäs bangård. Någon eller några har med hjälp av en lastpall tagit sig in på det livsfarliga bangårdsområdet.

Det är 16 000 volt i kontaktledningarna. Alltid. I a l l a ledningar. Att tro att de till synes tillspillogivna godsvagnarna i ett avsides hörn av bangården inte är starkströmsanslutna och att det går bra att leka lite och klättra en smula är fel. Har du maximal "tur" överlever du - svårt skadad. Det normala är att du dör.

Annons

Det senaste offret för "högspänningsdöden" var en 16-årig flicka i Ånge. Hon klättrade upp på en tankvagn på bangården och kom för nära 16 000-voltsledningen.

Flickan utlöste en så kallad ljusbåge, strömmen hoppade och träffade 16-åringen med all kraft.

- Det är så tragiskt och jag blir så ledsen och varje gång känns det lika onödigt.

Säger Beisi Sundin på Trafikverkets region mitt. Hon är stationerad i Gävle och jobbar med säkerhetsinformation kring järnvägar. Hon vet att det finns många bangårdar och många godsvagnar, samtliga potentiella dödsfällor. Och det är lika farligt i exempelvis Bollnäs som i Ånge

Så sent som 2007 inträffade två liknande olyckor - båda med dödlig utgång - i Sundsvall.

Beisi Sundin är en av sex säkerhetsinformatörer som följde med (1 april 2010) gamla Banverket in i nya Trafikverket. Säkerhetsinformatörerna åker runt i skolorna för att klargöra riskerna och når ut till cirka 50 000 svenska elever varje år.

Från högstadienivå och uppåt kommer säkerhetsambassadörerna - det finns två - med i bilden för att ge ännu större effekt åt informationen. Säkerhetsambassadörerna heter Christoffer Lindhe och Greger Källsholm.

Båda är offer. Greger Källsholm tvingades amputera båda benen, Christoffer Lindhe blev av med båda benen och vänstra armen.

- De gör intryck, säger Beisi Sundin. Eleverna lyssnar. Det är knäpptyst. Det de berättar är starkt. Men det värsta är ändå att hur mycket vi än informerar så kommer det nya olyckor.

Greger Källström säger att han visste att elledningen var farlig men kände inte till risken för överslag i ledningarna. Det räckte inte att inte nudda ledningarna...

När han vaknade upp efter olyckan var han säker på att det hade varit kärnvapenkrig. Greger Källström tillbringade två år på sjukhus.

- Lyckas vi påverka bara en enda är det värt allt, säger han på Trafikverkets hemsida.

Mer läsning

Annons