Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Falsklarm till 112 kan bli kostsamt

/

Varje år kommer omkring 3,5 miljoner samtal till nödnumret 112. Större delen av dem är felaktiga anrop.

Annons

Nödnumret 112 ska endast användas vid akuta lägen, då det befaras föreligga fara för liv, egendom eller miljö. Men det nyttjas, av flera olika anledningar, betydligt oftare än så. För ett par år sedan var så många som vart fjärde samtal som inkom till SOS Alarm ett så kallat tyst anrop.

– Många gånger beror det på att man av misstag har ringt till 112 medan man haft sin mobiltelefon i fickan, säger Tommie Lundqvist, Gävleborgs lokala produktionschef vid SOS Alarm.

Av de cirka 3,5 miljoner nödanrop som SOS Alarm tar emot varje år, är omkring 2 miljoner felaktiga anrop. Av dessa är ungefär 100 000 så kallade okynnessamtal som belastar 112 helt i onödan. De kan på så vis medföra att de som verkligen är i behov av hjälp tvingas vänta.

– Det vi vill är att rätt samtal ska komma in till oss, alltså de som är akuta. De andra upptar operatörstiden, berättar Thommie Lundqvist.

I vissa fall handlar det om barn som busringer vid enstaka tillfällen. Att folk däremot ringer för att medvetet störa verksamheten är enligt Thommie Lundqvist relativt ovanligt. Men det förekommer, och det kan dessutom bestraffas.

– Varje år döms några personer till böter för falsklarmning. Man kan också dömas till fängelse för missbruk av larmanordning, säger han.

Mer läsning

Annons