Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Få samarbetar med Baraspara

Det är inte alls säkert att man som medlem i Baraspara får det billigaste elpriset.

Faktum är att Baraspara valt ut endast en handfull bolag som sina samarbetspartners. Totalt finns det 117 elhandelsbolag på den svenska marknaden.

Annons

I två artiklar har vi berättat om människor som känt sig lurade av Baraspara. Sten-Björn Sköld i Kilafors och Kerstin Kajava i Uppsala vittnade bland annat om att de avtal Baraspara tecknat för deras räkning resulterat i dyrare elräkningar.

De anser vidare att de blivit påtvingade avtalen, att säljarna som ringer inte är tydliga med vad som gäller att det är svårt att komma ur de avtal de egentligen inte vet om att de tecknat.

Även Malin Eriksson, försäljningschef på Helsinge Elhandel, är kritisk.

Vi har tidigare sökt företagets vd Markus Winfridsson för en kommentar. Han har inte gått nå, varken då eller nu.

Däremot hör Barasparas vice vd Olof Kernell av sig.

Han medger att någon eller några av säljarna kan ha varit otydliga, men att man ständigt jobbar på att bli bättre.

Malin Eriksson upprörs över av att Baraspara säger att de kollar av hela marknaden för att ge kunden det billigaste elpriset, men att de inte hört av sig till henne.

- I början kollade vi priserna hos i princip alla bolag, men att ständigt göra det blir både krångligt och tidsödande, säger Kernell.

Så kunden kan inte garanteras det billigaste priset?

- Vi tittar inte enbart på priset när vi väljer samarbetspartners, utan också på saker som bolagens seriositet. Det är till exempel viktigt att de jobbar långsiktigt och kan gå in och hjälpa kunden vid eventuella problem.

Hur många elbolag samarbetar ni med?

- Det handlar om en handfull.

Olof Kernell vill inte säga vilka, men Mölndal Energi är ett av dem.

Att många av kunderna upplever sina avtal som påtvingade och förvillande torde bero på att när Baraspara ringer erbjuder de ett medlemskap i företaget. Några raka samtal om elpriser förekommer inte.

Men tackar man ja till medlemskap ger man också företaget fullmakt att både avsluta och teckna abonnemang.

Olof Kernell anser att det är en bra och fungerande metod.

Sten-Björn Sköld och Kerstin Kajava vittnar om svårigheter med att komma ur sina avtal och Malin Eriksson berättar om kunder som hör av sig till henne för att få hjälp med det.

- Inga problem, det är bara att höra av sig så löser vi det, säger Olof Kernell.

Mer läsning

Annons