Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det retar kunderna mest med X-trafik

Hittills i år har över 10 miljoner resor genomförts med X-trafiks bussar och tåg. Av dessa har 2 600 resulterat i klagomål.
– Det är en väldigt liten del sett till hur många resor som genomförs, säger Jenny Bergström, enhetschef för X-trafiks kundservice.

Annons

I början av oktober fick Elin Persson en otrevlig upplevelse på X-tåget hem från Gävle. En tågvärd vägrade enligt henne och andra resenärer att hjälpa en flyktingfamilj på väg till Järvsö – som inte visste vid vilken station de skulle hoppa av.

Det är bara ett av många kundärenden som X-trafik har hanterat hittills under 2015. Enligt uppgifter från X-trafiks kundserviceenhet ska omkring 2 600 kundärenden ha lämnats in till företaget.

Läs mer: Rasism, grinighet och flörtiga chaufförer – läs klagomålen som riktats mot X-trafik och bedöm själv

Majoriteten av dessa, omkring 1 400, rör klagomål och funderingar kring förseningar, uteblivna turer och frågor om resegarantin.

– Vi hanterar alla ärenden som kommer in. Om det är en synpunkt eller om kunden vill upplysa oss om något utan att den kräver återkoppling, skickas ärendet vidare till berörd personal som hanterar det. I de flesta fall utreder vi och återkopplar till kunden, säger Jenny Bergström på X-trafik.

Fram till mitten av oktober hade omkring 200 klagomål om dåligt bemötande från personal på X-trafiks tåg och bussar lämnats in.

Vår granskning visar att klagomålen oftast handlar om arga och irriterade chaufförer som använder ovårdat språk eller skäller ut resenärer.

– I kundens öga är det X-trafik som står för bemötandet, även om det är våra underentreprenörer som kör bussarna och tågen, säger Jenny Bergström och fortsätter:

– Är det en situation där en kund fått ett dåligt bemötande utreder vi ärendet på en gång och kräver direkt återkoppling från entreprenören.

Läs mer: Elin hjälpte flyktingfamilj på tåget när ingen annan fanns

Ett fåtal synpunkter gäller främlingsfientlighet bland personalen. Att det skulle vara något generellt problem ser inte Jenny Bergström.

– Däremot kan det, precis som i samhället i övrigt, finnas enstaka personer som av olika anledningar inte följer vår värdegrund.

Läs mer: Så svarar bolaget på den skarpa kritiken mot tågvärden

X-trafik ställer krav att entreprenörerna som kör bussarna och tågen ska ha likabehandlingsplaner och en sund värdegrund.

– Uppstår det problem får vi föra en dialog kring dem.

Mellan den 1 januari i år och den 12 oktober har 10,7 miljoner resor gjorts med X-trafik. Av dessa har 99,99 procent, enligt X-trafik, fungerat utan anmärkning. Det ska enligt Jenny Bergström vara ungefär samma nivå som till exempel Dalatrafik, utslaget på antal resor.

– Majoriteten av resorna genomförs utan incidenter. Samtidigt vill vi att våra kunder hör av sig om något inte har fungerat. Det är bara då vi kan växa och bli bättre, säger Jenny Bergström.

Mer läsning

Annons