Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är aldrig för sent att börja knipa"

/
  • Karin Ingare Dahlstrand, Astrid Åkerlund och Inga-Lena Olsson från Bollnäs Familjecentrum visar vilka muskler det är som ska tränas under Snippgympan.

Att träna bäckenbotten förebygger inkontinens och framfall – och gör sexlivet bättre. Ändå slarvar många med knipövningarna, konstaterar personalen på Familjecentrum i Bollnäs.

– Det är som vilken muskel som helst, man måste träna den regelbundet, säger Inga-Lena Olsson, barnmorska.

Annons

Bäckenbottenträning, eller Snippgympa, är något som barnmorskorna på Familjecentrum rekommenderar så gott som dagligen till sina patienter.

– I ganska unga år, 35-40, kan man råka ut för att man kissar på sig. Till exempel när man nyser eller hostar. Och sen kan det också hända att livmodern vandrar neråt, så kallat framfall. Så det är därför man ska knipa, förklarar Inga-Lena Olsson.

Däremot är det ganska vanligt att man gör "fel".

– Det händer att patienter kommer hit och säger att de kan sina knipövningar, men använder helt andra muskler. De spänner magmusklerna, benen eller skinkorna i stället. Men när man väl vet hur man ska göra är det inte svårt alls, säger Inga-Lena.

Ett enkelt sätt är att prova att "knipa av" strålen en kort stund när man kissar, då vet man att man använder rätt muskler. Men det finns också hjälp att få.

– Man kan vända sig till sin distriktssjukgymnast, inkontinenssköterska på Hälsocentralen eller ta upp det samtidigt som annat besök görs hos barnmorska.

De betonar att inte bara kvinnor, utan även män har god nytta av att göra knipövningarna.

Vi som är lite glömska av oss, då? Hur gör vi för att komma ihåg snippgympan?

– Jag brukar tipsa mina patienter om att göra som rutin att man gör övningarna medan man borstar tänderna. Få in en rutin helt enkelt, att du gör det i samband med något annat du gör varje dag, säger Karin.

Mer läsning

Annons