Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför sa KR trafik upp avtal för 142 miljoner

/

Förlorade avtal, högre drivmedelspriser samt ökat underhåll är några orsaker till att bussbolaget KR Trafik, som sköter all busstrafik i Hälsingland åt X-trafik, har sagt upp sitt tioåriga avtal.

– På senaste tiden har det blivit stolpe ut för vår del, säger ägaren Gunnar Sahlén.

Annons

Så sent som under 2011 ingick KR Trafik avtal med X-trafik om att sköta all busstrafik i Hälsingland. Enligt X-trafik är avtalet värt 142 miljoner kronor och skulle ha sträckt sig över 10 år.

Men mitt i alla julfestligheter valde KR Trafik att kasta in handduken och säga upp kontraktet. Bussbolaget anser att de ekonomiska förlusterna har blivit för stora.

Enligt KR Trafiks ägare Gunnar Sahlén beror problemen på en rad olika sammanträffanden.

– Löner och drivmedel ökar hela tiden. Det är visserligen inga överraskningar, men ändå svåra att kalkylera. En prisökning på några ören för dieseln innebär flera miljoner i ökade kostnader för oss, säger Gunnar Sahlén.

Han pekar i synnerhet ut det ökade underhållsbehovet som en orsak till den försämrade ekonomin.

– Fordonsunderhållet har ökat fruktansvärt de senaste åren. För vår del handlar det om 30-40 procent i ökade kostnader. Kvaliteten på bussarna är inte lika bra i dag. Förr kunde du köra en buss i 20-30 år utan problem. I dag kräver bussarna mycket underhåll redan efter ett år, säger han.

I kombination med att företaget under 2010 och 2011 förlorade sina avtal i Jämtland respektive Uppland har den ekonomiska situationen blivit ohållbar, anser Gunnar Sahlén.

Är det inte ett misslyckande att räkna så fel på ett 10-årigt avtal att ni måste säga upp det efter bara ett år?

– Man kan tycka det. Vi har hållit på med det här i över 20 år. Och vi vet att det är väldigt små marginaler i branschen. Det räcker med att det blir små svängningar i index eller räntor för att det ska slå väldigt hårt, säger Gunnar Sahlén och fortsätter:

– Därför är det väldigt svårt att räkna på ett avtal med endast 1,2 eller några procents marginal.

Varför valde ni inte att lägga ett högre anbud med större marginal?

– Med facit i hand hade vi kanske kunnat lägga oss på en högre rörelsemarginal och ändå vunnit kontraktet. Men det gjorde vi i Jämtland och då förlorade vi.

För bussresenärerna i Hälsingland kommer det uppsagda avtalet inte innebära någon förändring inom den närmsta tiden.

KR Trafik räknar med att fortsätta köra bussar för X-trafiks räkning fram till och med sommaren 2014, då de tror att en ny upphandling hunnit genomföras.

Mer läsning

Annons