Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dagmars konsekvenser diskuterades

/

Bättre kommunikation och samverkan. Så sammanfattas lärdomarna från stormen Dagmars konsekvenser i måndagens stormöte.

Annons

Nästan två månader efter stormen saknar ett hundratal abonnenter i området fortfarande fast telefoni. Det finns inga lagar om hur lång tid det får ta, men senast på fredag ska den vara tillbaka.

– Jag förstår att de enskilda kunderna tycker att det är helt oacceptabelt. Det beror på att vi har haft brist på kvalificerade tekniker, sade Kjell Rödin driftchef på Skanova som ansvarar för telefonledningarna.

Representanter från Länsstyrelserna i Gävleborg, Västernorrland, Jämtland och Västerbotten, kommunerna i Gävleborg, energibolagen Fortum och Eon, telebolagen Telia Sonera och Skanova samt tillsynsmyndigheterna Post- och Telestyrelsen och Energimarknadsinspektionen samlades i Hudiksvall för att diskutera konsekvenserna från stormen Dagmar och hur man bör agera om en liknande situation uppstår. Bättre samverkan och information till allmänheten hade varit önskvärt.

– Samarbetet och kontakten mellan oss och kommunerna har varit bra, nu är det upp till bolagen att systemet blir mer robust, sade Barbro Holmberg, landshövding i Gävleborg.

Det tog drygt en vecka innan de drabbade fick tillbaka sin el, lagen säger att det inte får dröja längre än 24 timmar.

– Kritiken att vi inte kunde ge tillräcklig information om när strömmen skulle vara tillbaka är befogad. I början var det svårt att få en överblick över skadorna och vi borde bli bättre på att lämna tidiga prognoser, sade Lars Höglund regionchef på Eon.

Caroline Schmidt (C), kommunalråd i Hudiksvall, var kritisk mot att trygghetslarmen slogs ut och äldre och flera vårdbehövande blev sittande i dygn utan kontakt med omvärlden.

– Det är 2012 och borde ha fungerat bättre. Det här är inte försvarbart. Jag tror det behövs en hårdare lagstiftning nu när marknaden är fri, sade hon.

Mer läsning

Annons