Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler dieselstölder

Antalet dieselstölder i Hälsingland har ökat de senaste åren.
– Det är ytterst få brott som klaras upp, dieseln försvinner utan några spår, säger Lars Fredin områdeschef för polisområde norra i Gävleborg.

Annons

Dieselstölderna i hela Gävleborg har ökat under det senaste året. Stölderna sker där det finns vägarbeten, skogsavverkningar, bergtäkter, uppställningsplatser för lastbilar och arbetsfordon samt vid dieseldepåer.

– Där det finns diesel sker brotten. Brotten är spridda över hela kartan, säger Lars Fredin.

I en rapport har stölderna i länet från 1 januari 2009 till och med 16 oktober 2011 sammanställts. I polisens statistik syns en tydlig ökning av stölderna under sommarmånaderna.

2009 gjordes det 191 stycken anmälningar av dieselstöld i Gävleborg. Totalt stals 128 000 liter diesel det året. 2010 gjordes färre anmälningar, 154 stycken dieselstölder utreddes av polisen det året. Under 2011 hade det fram till mitten av oktober anmälts 169 stycken dieselstölder, totalt hade 154 000 liter diesel stulits.

– Det är stora mängder som har försvunnit. Det är för stora mängder för att använda själv, så vi försöker kartlägga var dieseln tar vägen, säger Lars Fredin.

Av hälsingekommunerna är det Hudiksvall som är hårdast drabbat av dieselstölder. 2009 anmäldes 41 dieselstölder, 2010 och 2011 gjordes det något färre anmälningar, 21 respektive 15 anmälningar. Den högre siffran 2009 kan till viss del förklaras av E4-bygget utanför Hudiksvall. 2010 syns en minskning i antalet anmälningar. En av anledningarna tros vara att det lagfördes ett antal dieseltjuvar under 2009. En annan anledning tros vara att det inte fanns några stora aktörer i länet under detta år.

– Vi försöker bevaka personer som tidigare dömts för dieselbrott. Man måste ha en viss teknisk kunskap för att få ur dieseln ur tankarna, så det är till stor del samma personer som utför brotten. Och vi försöker även ha extra kontroll på platser där fordon och tankar med stora mängder diesel står, säger Lars Fredin.

Mer läsning

Annons