Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

90-vägar får sänkta fartgränser

/
  • I södra Hälsingland är det bara sträckan Alfta–Söderhamn på riksväg 50 och sträckan Bollnäs–Noran/E4 som blir 90-sträckor i fortsättningen – om Vägverkets förslag genomförs.KARTA: VÄGVERKET

De flesta större riksvägar i Hälsingland kan få sänkt hastighetsgräns till 80 kilometer i timmen redan i höst.

Vägverket föreslår att bara två vägsträckor i södra Hälsingland får behålla dagens 90-gräns – riksväg 50 mellan Alfta och Söderhamn och riksväg 83 mellan Bollnäs och Noran/E4.

Annons

Fram till den 28 september får kommuner och andra berörda yttra sig om förslaget till nya hastighetsgränser på riksvägar och större länsvägar i Gävleborgs län. I oktober fattar sedan Vägverkets generaldirektör beslut om förändringarna – och redan i november planeras omskyltningen längs vägarna börja.

Vägverkets förslag innebär att de flesta 90-vägar i Hälsingland får 80 som högsta hastighet i fortsättningen. Det gäller bland annat riksväg 83 mellan Bollnäs och Ljusdal, riksväg 50 (Bergslagsdiagonalen) mellan Alfta och Svabensverk samt riksvägarna 301 Alfta–Voxna och 272 Lilltjära/Kilafors–Sandviken.

Motiveringen är trafiksäkerhetsskäl. Vägarna anses ha för dålig trafiksäkerhet för högre hastigheter än 80 i dag.

I södra Hälsingland får bara sträckorna Alfta–Söderhamn på riksväg 50 och Bollnäs–Noran/E4 på riksväg 83 behålla sina nuvarande 90-gränser.

Region Gävleborg – med kommun- och landstingspolitiker i styrelsen– har 873 statliga miljoner att fördela till i första hand väginvesteringar för åren 2010–2021. I november ska styrelsen besluta om länsplanen för de kommande fem åren, som nu är ute på remiss.

- Hur 83:an prioriteras där, kan påverka hastighetsgränserna i framtiden, säger infrastrukturstrateg Magdalena Berglin på Region Gävleborg. Och Vägverkets projektledare Lars Ljungberg konstaterar att hastigheten kan höjas igen efter framtida investeringar som ökar trafiksäkerheten:

- Inget är statiskt i det här.

Göran Unger, som är kommunstyrelsens samhällsplanerare i Bollnäs, anser att även riksväg 83 norr om Bollnäs självklart bör ha en säkerhetsstandard som motiverar en bibehållen 90-gräns.

Mer läsning

Annons