Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alla vill gå i skolan

Ovanåkers kommun fick sitt första asylboende i våras. Ett frågetecken var hur man skulle ordna med skolgången för de asylsökande barnen och ungdomarna.

I Alftaskolan går nu även ett 20-tal barn och ungdomar från asylboendet på AlftaQuren. De kommer från Syrien, Afghanistan och Serbien och väntar på uppehållstillstånd.

– Vi har inte hittat något riktigt bra namn på klassen än. Vi började jobba i augusti. Matematik och svenska är de ämnen vi trycker på i undervisningen. Tanken är att barnen ska lära sig så mycket svenska, så de så småningom kan klara av att komma ut i en ordinarie klass, säger lärare Lina Björklund.

Men så länge barnen och deras familjer väntar på permanent uppehållstillstånd, så blir de kvar i den så kallade asylklassen eller förberedelseklassen för asylsökande barn. Kommunen har skyldighet att erbjuda alla asylsökande barn och ungdomar skolplats, men undervisningen är inte obligatorisk utan familjen väljer om barnen ska gå där.

Lina Björklund är även kontaktperson mellan skolan och AlftaQuren och hon kan konstatera att uppslutningen bland barnen och ungdomarna är 100-procentig. Hon redovisar elevantalet till Migrationsverket, som sedan står för kostnaderna retroaktivt.

För att klara personalkostnaderna krävs 17-18 elever.

I Alftaskolan har man löst det så att asylklassen går i den lokal, där man tidigare hade textilslöjd. Barnen är uppdelade i två grupper. I den yngre gruppen går 15 barn mellan sex och tolv år och i den äldre nio ungdomar mellan 13 och 16 år. Lektionerna börjar kvart över åtta på morgonen och sträcker sig till halv två på eftermiddagen. Lunch är det klockan tolv.

– När vi skulle starta, så hade vi tur. Den här lokalen stod tom. Vi började ställa i ordning och raggade ihop så många bänkar som möjligt, säger Lina Björklund.

Till sin hjälp har hon tre tolkar/lärare som behärskar arabiska, persiska och spanska. Luis Angel, som ursprungligen kommer från Colombia, är en av dem.

– Jag tycker det är jättebra att få jobba med den här gruppen barn. Det fungerar. Det är roligt att se att det går framåt för eleverna. Fast ljudnivån i klassrummet kan vara jobbig ibland, säger Luis Angel.