Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alla ska behandlas lika

Projektet "Konsten att vara unik" i Ljusdal går in i sin tredje fas. Skolorna ska ta fram likabehandlingsplaner för att leva efter den nya diskrimineringslagen. Ett 20-tal nyckelpersoner utbildas.

Annons

Här behandlas alla lika och ingen diskrimineras.

Ja, det borde förstås vara en självklarhet i skolan lika väl som i det övriga samhället. Men riktigt så enkel är nu inte verkligheten.

I projektet Konsten att vara unik har skolan fått en möjlighet att genom kulturens uttrycksformer och estetiska läroprocesser ge eleverna möjlighet att fördjupa sig i frågor som identitet, demokrati och likabehandling. Det har skett i form av konstprojekt med elever från årskurs tre till nio.

– Det är eleverna själva som efterfrågat en fördjupning utifrån diskrimineringslagen, berättar elevombudet Birgitta Piippola.

Därför samlades ett 20-tal personer, nyckelpersoner från skolorna plus ett antal kulturpersoner, till en utbildningsdag på måndagen.

– Tanken är att vi ska arbeta fram tjänster och koncept och sammanställa en produktkatalog. Utifrån den ska skolorna tillsammans med eleverna välja ut det man vill arbeta med, säger kultursamordnare Marie Karlsson.

Måndagen avslutades med att deltagarna fick se teaterföreställningen "En turk, en bög och en chilenare", en pjäs som eleverna i årskurs nio får se under tisdagen och onsdagen.