Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla borde köra som kärringar

/

Trots för årstiden varma och sköna vindar har nog de allra flesta bilister i vår region varit förutseende nog att sätta på dubbdäck på sina bilar.

Annons

Den här årstiden är lynnig och en morgon kan det plötsligt vara svår frosthalka. Då är det bra med dubbdäck.

Men dubbdäcken ifrågasätts. I Jönköping driver kommunens miljökontor till och med en skattefinansierad annonskampanj mot dubbdäck som har blivit anmäld till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Kampanjen innehåller flera affischer, men det är framför allt en som pekar ut unga män som kärringar om de kör med dubbdäck, som väckt uppmärksamhet och berättigad förvåning.

"Jag tycker att affischen är kränkande och att den skuldbelägger kvinnor", säger Anna Mårtensson (FP), kommunalråd i Jönköping med ansvar för jämställdhetsfrågor, till tidningen Vi Bilägare.

Även om frågan om dubbdäck blivit en jämställdhetsfråga i Jönköping, är det givetvis en trafiksäkerhetsfråga. Var än i landet man bor.

Enligt en ny studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, är valet av däck viktigt för att minska risken för olyckor. Och skillnaden mellan dubbdäck och friktionsdäck är större än vad man tidigare räknat med.

Även med antisladdsystem är olycksrisken större om man kör dubbfritt.

"Den olycksökning som erhålls på det statliga vägnätet beroende på minskningar av dubbdäcksandelen från 70 till 50 eller 20 procent kan inte kompenseras med bättre vinterväghållning", skriver forskarna på VTI.

Mer salt och sand kan alltså inte kompensera frånvaron av dubbdäck.

Risken med den typ av kampanjer som man kör i Jönköping och planeras i en del andra kommuner, är att det leder till att många avstår från att köra med dubbdäck. Vilket i sin tur leder till att många människor skadas eller dör i olyckor på våra vintervägar.

Niklas Stavegård, trafikansvarig på organisationen Motormännen, räknar med att trafikdöden skulle öka med nästan 40 personer per år om kampanjerna mot dubbdäck skulle ge resultat, och andelen dubbdäcksanvändare skulle minska från dagens 65 procent till 20 procent.

Det är uppgifter om att dubbdäcken river upp farliga partiklar som fått politiker och kommunala tjänstemän att stänga av gator i flera svenska städer och dessutom driva kampanj mot dubbdäcken.

Det är förstås både omtänksamt och vällovligt. Att stänga av vissa gator i känsliga områden är knappast någon katastrof, under förutsättning att taxi och annan yrkestrafik har dispens. Men att driva kampanj mot dubbdäcken är rent av trafikfarligt.

Uppgifterna om i vilken utsträckning dubbdäcken river upp partiklar och hur de påverkar människor omdiskuterade. Dessutom menar Niklas Stavegård att nya och effektivare städmetoder på kommunernas gator kan minska partikelhalterna och förbättra miljön.

Även om dubbdäcken utgör en risk, måste den vägas mot risken av ett ökat antal skadade och dödade i trafiken.

Orsaken att Jönköpings kommun valde unga killar och kärringtemat var att man gjort en undersökning som visar att det är just yngre män och äldre kvinnor som är de största bovarna i miljökontorets ögon. Det vill säga de som använder dubbdäck i störst utsträckning.

Enligt försäkringsbolaget If står dock män för omkring 90 procent av alla dödsolyckor i trafiken.

I det perspektivet borde alla köra som kärringar och använda dubbdäck i stället för att agera som gubbjävlar som med stor marginal orsakar de allra flesta olyckorna.

Mer läsning

Annons