Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

All publicitet är inte god publicitet

/

"Det finns nästan ingen information att tillgå, men i rimlighetens namn kan man anta att det stämmer." Det är Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons kommentar till Aftonbladets granskning av hans egna argument i måndagens debattartikel i Aftonbladet.

Annons

Med det sluts cirkeln.

Det finns inte mycket mer än svepande och främlingsfientliga anklagelser mot muslimer i största allmänhet kvar när Sverigedemokraternas egna argument granskas.

Aftonbladets publicering av partiledaren Jimmie Åkessons (SD) debattartikel är nog det bästa som har hänt på länge. Inte för Sverigedemokraterna. Kanske heller inte för pressetiken.

Men för debatten om deras politik. Artikeln var klargörande, i stora delar omdömeslös i sina formuleringar dessutom på gränsen för hets mot folkgrupp.

Och debatten som blivit i kölvattnet av artikeln har inneburit en granskning av partiet, av sällan skådat slag. Det visar också att artikeln inte ens klarar den enklaste faktagranskning. På punkt efter punkt visar sig de slängiga formuleringarna sakna täckning.

Kommer då publiciteten att bidra till en valframgång för Sverigedemokraterna?

Nej, snarare tvärtom. All publicitet är inte god publicitet.

De senaste dagarnas skriverier har nog visserligen stärkt Sverigedemokraternas kärnväljare. Men de räcker inte för riksdagsmandat.

Andra väljare, som försiktigt sneglar åt partiet, har nog snarare dragit öronen åt sig.

Främlingsfientligheten som är grunden för Sverigedemokraternas politik har blivit tydlig.

Det här visar att debatten måste tas med Sverigedemokraterna. Att tiga ihjäl paritet har inte fungerat. I flera opinionsmätningar ligger Sverigedemokraterna över fyraprocentsspärren. Och partiet finns dessutom redan representerat flertalet kommun- och landstingsfullmäktige, även i Hälsingland.

Det finns också fler partier att välja på om man vill ha en bra äldreomsorg än det som har främlingsfientlighet som grund.

Publiceringen av Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet gav en klar, och obehaglig, bild av partiet. Det bästa vore om debatten fram till valet med Sverigedemokraterna, lokalt och nationellt, blev just om politiken. Inte om vem som ska samarbeta med vem.

Alla partiledare har under veckan tydligt tagit avstånd från Sverigedemokraternas främlingsfientlighet. Det kan räcka så länge. Hur det går i valet återstår att se. Och om det kommer att bli en vågmästare återstår också att se.

Just nu förlorar Sverigedemokraterna på att debatten handlar om partiets politik. All publicitet är inte god publicitet. Låt det förbli så.

Mer läsning

Annons