Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åldring vilseledd av telefonförsäljare

En telefonförsäljare fick Christer Ödmanns 82-åriga mamma att skaffa ett företagsabonnemang. Trots att hon inte är företagare.
– Det gör mig förbannad när de lurar äldre på det här viset, säger Christer Ödmann.

Annons

Christer hjälpte sin mor att ringa Telia för att efterlysa en räkning. Då visade det sig att en telefonförsäljare fått henne att byta abonnemang. Något hon själv inte var medveten om att hon gjort.

Christer kontaktade Telephone Sverige som sålt abonnemanget och bad om att få höra inspelningen av samtalet för bytet av abonnemanget.

– De pratar fort och pressar henne att svara ja, säger sonen Christer Ödmann.

Han konfronterade dem även med hur de kunnat få henne att som privatperson teckna ett företagsabonnemang utan ångerrätt.

Telephon Sveriges marknadschef Jonas Andersson menar att det inte ska gå att teckna ett företagsabonnemang som privatperson. Har det ändå blivit så har något gått snett.

– Det låter väldigt märkligt, säger Jonas Andersson.

Att kvinnan som Telephon Sverige sålde abonnemanget till dessutom var 82 år gammal är heller inget han anser vara ett skäl till att undvika en försäljning.

– Vi har kunder i alla åldrar. Men vi ska ha ett möte i eftermiddag i och med detta och se över om våra rutiner brustit, säger Jonas Andersson.