Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äldre par blev lurade av en dörrförsäljare

Ett äldre par blev uppmanade att byta ut sitt titthål till ett pris som visade sig vara dyrare än hos en annan firma.

– Det är synd att folk ska bli lurade i sina egna hem, säger parets dotter.

Annons

En man knackade på hos paret 85-årsåldern och erbjöd sig att byta titthålet i deras dörr. Han sa att det hela var förankrat hos bostadsrättsföreningen eftersom många boende varit missnöjda med de små titthålen. Paret tyckte att det lät bra och mannen bytte titthålet direkt och paret betalade 1 195 kronor med kort. När paret senare på kvällen berättade om händelsen för sin dotter, reagerade hon direkt.

– Jag sa att det inte lät bra och att det lät alldeles för dyrt, säger dottern och berättar att hon spärrade föräldrarnas kort på en gång.

Hon kontaktade bostadsrättsföreningen som sa att de inte alls haft kontakt med någon firma om nya titthål, dessutom fick hon veta att en annan firma hade tagit 400 kronor för att göra samma jobb.

– Det här företaget gör väl inget brottsligt egentligen, mina föräldrar godkände frivilligt att byta titthål och de betalade. Men att lura gamla människor på det här sättet att betala fyra gånger så mycket, gör mig arg. Mina föräldrar tycker det är jobbigt eftersom de alltid är försiktiga, men mamma sa att han såg så ordentlig ut i kostym. Men skurkar kommer inte i fångdräkter, säger dottern.

Dottern har sökt på företagets namn, Svenska lås, och har hittat flera telefonnummer där ingen svarar.

– Jag har även sett företagets namn i flera andra artiklar i lokaltidningar där äldre har blivit lurade, säger dottern.

Paret vill inte gå vidare med händelsen men dottern vill varna andra äldre.

– Jag är övertygad att de satt det i system att lura gamla. Jag tror inte att den här mannen knackade på där det bor ungdomar, säger dottern.

Liknande försäljningar har rapporterats in från en stor del av Sverige.

Konsumentvägledare Gunilla Hallberg tycker att det hela verkar skumt. En sökning på Svenska lås ger inga träffar i hennes register, men det kan finnas förklaringar till det:

– Det kan vara ett företag som ständigt byter namn och jag tycker att man ska polisanmäla det här. Det är också viktigt att Konsumentverket får reda på att äldre blir lurade på det här sättet. Det kan nog drabba fler.

Vad kan man göra nu i det här fallet?

– De har ångerrätt. Om de har adress till företaget så tycker jag att de ska skriva ett rekommenderat brev. De kan ta en kopia av brevet, så har de bevis på att de har ångrat sig. Företaget ska åtgärda det här och i värsta fall får företaget betala en ny dörr.

Vid dörrförsäljning ska försäljaren enligt lag lämna information om ångerrätten, samt en blankett som man kan skicka in om man ångrar sig. Ångerrätten gäller i 14 dagar.