Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Äldre luras av otydliga avtal

79-åriga Gerd Klaar från Hudiksvall bad telefonförsäljaren skicka henne information om telefonabonnemanget hon erbjöds. Istället fick hon hem ett avtal på ett nytt telefonabonnemang.

I början av april ringde företaget Telespar hem till Gerd Klaar. Försäljaren ville att hon skulle byta sitt fasta telefonabonnemang och bli kund hos Telespar. Gerd Klaar kände att hon inte kunde ta in all information som försäljaren läste upp för henne. Hon bad de återkomma med skriftlig information som skulle postas hem till henne. Inget brev dök upp hemma hos henne och ett par dagar efter samtalet reste hon bort. När hon kom hem en vecka senare hade hon fått ett brev från Telespar där de tackade för att hon blivit kund hos dem.

– De påstår att jag har tackat ja till abonnemanget men jag har bara bett de att skicka information för jag kunde inte ta in allt som de sa på telefonen, säger Gerd Klaar.

Hon har vänt sig till Gunilla Hallberg som är konsumentrådgivare i Hälsingland.

– Det här händer äldre hela tiden, problemet är kolossalt stort. I bland kan jag ha två sådana här ärenden om dagen, berättar Gunilla Hallberg som tror att det finns ett väldigt stort mörkertal.

Hon har tagit kontakt med Telespar och kommer hjälpa Gerd Klaar att bestrida avtalet som hon har fått hem. Gunilla Hallberg anser att pappret som Gerd har fått inte är ett giltigt avtal.

– Det står inte ens avtal någonstans på pappret. De har tagit över henne som kund trots att hon bara har bett om information. Det här är inget tydligt avtal och för en gammal människa kan det vara svårt att förstå att det är ett avtal, säger Gunilla Hallberg.

– Jag är väldigt upprörd och ledsen över det här, säger Gerd Klaar.

– Får man samtal från telefonförsäljaren ska man bara lägga på luren, uppmanar Gunilla Hallberg.

Telespar har bara ett nummer till kundtjänst. Personal i kundtjänst har inte velat svara på tidningens frågor och inte heller velat ge kontaktuppgifter till någon ansvarig på företaget.