Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Åker inte 90 mil för att bli tvåa"

På lördag börjar rallycross-SM i Tomelilla. Mattias Ohlsson kommer till start som regerande mästare – en titel han tänker försvara.

Annons

2013 blev ett succéår för Mattias Ohlsson som vann rallycross-SM och slutade tvåa i back-SM i sin nybyggda BMW.

Något som talar för att han ska upprepa den bedriften, kanske till och med som dubbel mästare, är att han kör samma bil även i år.

– Bilen funkade så bra ifjol, jag vann ju allt. Så jag har bara gjort små förändringar. Har bytt motor men det är samma effekt och skillnaden är bara att den här är ny för att minimera haveririsken, berättar Mattias.

Och just det, tekniska problem, kommer kunna bli mer avgörande den här säsongen. Då rallycrossen fått VM-status så har SM fått ett nytt format. Borta är upplägget med A-, B- och C-finaler, i stället så körs det tre kvalomgångar följt av semifinal och final.

– Det känns som ett roligt upplägg, men teoretiskt så kan jag ju vinna kvalet men få punka i semi och missa finalen, tidigare fick man ju en andra chans via en B-final. Nu blir det väldigt viktigt att komma i mål hela tiden eftersom alla tävlingar räknas, säger Mattias.

Premiären körs på Svampabanan i Tomelilla, helt okänd mark för Mattias som bara kommer få tre träningsvarv på sig på lördagsmorgonen – sedan är det skarpt läge.

Men Mattias är trygg med bilen, och de bränsleproblem man hade för några veckor sedan i Strängnäs, är åtgärdade.

– Jag siktar på att vinna, det gör jag alltid. Och jag åker inte 90 mil för att bli tvåa, säger Mattias.

Vid sidan av de fem deltävlingarna i rallycross-SM så laddar han också för back-SM där han förra året slutade tvåa.

– Det är nästan med mer prio på backe eftersom jag redan vunnit rallycrossen. Det är många gamla rallyåkare som är bra där. Men man slipper ju skador, bara att tvätta och serva bilen efter en tävling, säger Mattias.

Värt att notera är att klassen Mattias kör i, supernationell klass 2, är den överlägset största med hårdast konkurrens.

– Kommer du som oinvigd så ser du inte skillnad på klass ett och klass två. Man åker lika fort och bilarna ser likadana ut, vi gör nästan samma tider. Men klass två är lite billigare vilket lockar fler att köra där, säger Mattias.

Annons