Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

90-vägar får sänkta fartgränser

De flesta större riksvägar i Hälsingland kan få sänkt hastighetsgräns till 80 kilometer i timmen redan i höst.

Vägverket föreslår att bara två vägsträckor i södra Hälsingland får behålla dagens 90-gräns – riksväg 50 mellan Alfta och Söderhamn och riksväg 83 mellan Bollnäs och Noran/E4.

Fram till den 28 september får kommuner och andra berörda yttra sig om förslaget till nya hastighetsgränser på riksvägar och större länsvägar i Gävleborgs län. I oktober fattar sedan Vägverkets generaldirektör beslut om förändringarna – och redan i november planeras omskyltningen längs vägarna börja.

Vägverkets förslag innebär att de flesta 90-vägar i Hälsingland får 80 som högsta hastighet i fortsättningen. Det gäller bland annat riksväg 83 mellan Bollnäs och Ljusdal, riksväg 50 (Bergslagsdiagonalen) mellan Alfta och Svabensverk samt riksvägarna 301 Alfta–Voxna och 272 Lilltjära/Kilafors–Sandviken.

Motiveringen är trafiksäkerhetsskäl. Vägarna anses ha för dålig trafiksäkerhet för högre hastigheter än 80 i dag.

I södra Hälsingland får bara sträckorna Alfta–Söderhamn på riksväg 50 och Bollnäs–Noran/E4 på riksväg 83 behålla sina nuvarande 90-gränser.

Region Gävleborg – med kommun- och landstingspolitiker i styrelsen– har 873 statliga miljoner att fördela till i första hand väginvesteringar för åren 2010–2021. I november ska styrelsen besluta om länsplanen för de kommande fem åren, som nu är ute på remiss.

- Hur 83:an prioriteras där, kan påverka hastighetsgränserna i framtiden, säger infrastrukturstrateg Magdalena Berglin på Region Gävleborg. Och Vägverkets projektledare Lars Ljungberg konstaterar att hastigheten kan höjas igen efter framtida investeringar som ökar trafiksäkerheten:

- Inget är statiskt i det här.

Göran Unger, som är kommunstyrelsens samhällsplanerare i Bollnäs, anser att även riksväg 83 norr om Bollnäs självklart bör ha en säkerhetsstandard som motiverar en bibehållen 90-gräns.