Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

74 miljoner satsas på usel väg

Befolkningen har väntat länge – 2015 kan det bli dags.

Annons

Många i Järvsötrakten gläds säkert över att Trafikverket tänker rusta väg 682 Nybo-Sidskogen.

Det handlar om en vägsträckning på omkring 20 kilometer. Pris: Cirka 74 miljoner kronor.

– Vi hoppas ha alla handlingar klara framåt sommaren. Sedan beror det på medelstilldelningen om vi kan starta sommaren 2015 eller om det blir senare, säger Trafikverkets projektledare Jan Vallin.

Arbetsplanen för vägbygget är utställd för granskning till 21 mars.

– Det handlar om en rekonstruktion av vägen, att återskapa bärigheten som nu är låg till följd av bland annat tjälskador och hjulspår, säger Jan Vallin.

Trafikverket behöver, enligt Vallin, två sommarsäsonger för att få till en bra väg med ny beläggning.

– Att vi behöver två sommarsäsonger beror på att vi vill att vägen sätter sig innan den beläggs, säger Jan Vallin.

För att få en bra bärighet året om ska vägkroppen grävas ur för att åtgärda de största ojämna uppfrysningarna.

Avvattning av vägkroppen säkerställs genom att nya diken anläggs. Trummor som är dåliga byts ut. Den belagda bredden föreslås bli 6,5 meter.

Förutom förbättringarna av vägen ska bron över Milån (från 1942) breddas och få en träfarbana med en fri bredd på sju meter.

Enligt planbeskrivningen tas hänsyn till miljön. Till exempel anpassas trumläggning för att vattendragen ska vara framkomliga för vattenlevande organismer.

Enligt Maj Jonsson på Sidskogen har vägen varit dålig i många år.

– Ja, det här skulle ha gjorts för länge sedan. Jag kan berätta att redan 1997, när min mamma Anna levde, sa en ambulansförare som skulle skjutsa henne att vägen är så dålig att akuttransporter kan medföra livsfara, säger Maj Jonsson.

Den tunga trafiken har, enligt Maj Jonsson, förvärrat vägstandarden.

– Bland annat stormfällningarna har medfört att det åkt många och tunga lastbilar efter vägen, säger Maj Jonsson.

Så när det blir dags att åtgärda vägen kommer det lägligt, inte minst en breddning av bron över Milån.

– Där är det så smalt att det händer att bilar kommer åt varandra när de möts.

Maj Jonsson uppskattar antalet bofasta på Sidskogen till ett 40-tal.

– Eftersom vi bor som vi gör är det inte bara åt Järvsöhållet som folk åker utan vi har också bybor som jobbar i både Bollnäs och Edsbyn.