Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

3D-glasögon väcker skepsis

/

3DTV är årets buzz om man lyssnar på tillverkarna men allmänheten är inte lika entusiastisk.

Annons
3DTV är årets buzz om man lyssnar på tillverkarna men allmänheten är inte lika entusiastisk. Framför allt är det glasögonen som väcker tveksamhet.

Det är ansedda undersökningsföretaget Nielsen som har tittat på vilken attityd amerikanska konsumenter har till 3DTV. I grund och botten är tittarna nyfikna på den nya tekniken men frågan är om inte förväntningarna är något uppskruvade. Av de tillfrågade som inte upplevt 3DTV svarade nämligen 25 procent att de sannolikt skulle köpa 3D-kompatibel utrustning inom det närmaste året. Av de respondenter som däremot hade upplevt 3DTV var det bara 12 procent som trodde att ett köp var nära förestående. Det tyder på tekniken inte lyckas leva upp till sitt rykte.

Å andra sidan ansåg 57 procent att 3DTV satte tittaren i händelsernas centrum och 48 procent ansåg sig bli mer engagerade i innehållet. Vidare trodde 47 procent att 3DTV skulle bidra till att man såg på program som man i normala fall skulle avstå från.

Men undersökningen bekräftar också det som de flesta kanske redan anat. Förutom att den höga kostnaden är ett problem (det anser 68 procent) så tycker en majoritet inte om att bära glasögon för att uppleva tre dimensioner. Hela 57 procent skulle vilja slänga glasögonen.

Mycket tyder på att teknik utan glasögon kommer på några års sikt och priserna sjunker hela tiden. Därför är det möjligt att det som idag upplevs som problem med 3DTV om en tid kan ha försvunnit.

Källa
 


/Andreas Liebert

Prylportalen.se

Mer läsning

Annons