Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävleborg ska marknadsföras utomlands

/
  • Johan Graffman, konsult och marknadsstrateg, har varit anlitad för att arbeta tillsammans med Region Gävleborg och länets stora besöksmål.
  • I arbetet på Kilafors herrgård deltog Tom Widorson, Furuviksparken, Cajsa Hedberg, Destination Järvsö, Arne Wikegård, Region Gävleborg, Olle Larsson, Hälsingland Turism, Anna-Karin Jeppsson, Branäs/kungsberget, Mats Törnquist, Region Gävleborg, Henrik Thomke, NeDa, Malin Eriksson, Wij trädgårdar, Magnus Jonsson, regionstyrelsen, Tommy Brusell, Kustvägen/Mellanfjärden, Johan Graffman, konsult, Anna Beminge Linde och Carina Åkerberg, Region Gävleborg samt Magnus Dandanell, Mackmyra Whisky.

Närheten till Stockholm ska hjälpa länet att locka utländska turister.
Målgruppen är de som vill att semestern ska innehålla kontraster, en kombination av upplevelser.

Annons

Stockholm är inkörsporten till Sverige och erbjuder storstadssemestern, konstaterar Johan Graffman, konsult och marknadsstrateg,

– Sedan har Sverige framför allt två saker som lockar utländska turister. Det ena är skärgård. Bara tre procent av världens befolkning har en skärgård. Det andra är fjällvärld. Då vill man inte ta på sig ryggsäcken och vandra 20 mil.

Tillsammans med Region Gävleborg har de stora turistmålen i länet gjort ett förslag till en strategi för marknadsföring av Gävleborg utomlands.

– Möjligheten ligger i att turismen i världen förmodligen kommer att fördubblas, säger anlitade Johan Graffman. Hotet finns i att det krävs sju miljoner fler besökare per år bara för att fylla de nya turistbäddar som byggs i norra Sverige just nu. Då är det nödvändigt att vi söker oss utomlands.

Tanken är att tillsammans erbjuda ett smörgåsbord av upplevelser.

Det är varken Hälsingland, Gästrikland eller de enskilda orterna som ska marknadsföras, utan upplevelser. Enligt Johan Graffman är det ett gammalt feltänk att turister åker för att besöka en viss ort.

– Det gör man om man har ett fritidshus eller släkt där. Annars börjar det till exempel med att jag vill åka skidor med mina barn och frågar mig vilka skidorter som finns.

Region Gävleborg söker nu projektmedel för att arbeta med den gemensamma marknadsföringen. Regiondirektör Mats Törnquist tror att näringens engagemang kommer att hållas vid liv när de ser att det lönar sig.

Olle Larsson från Järvszoo och Hälsingland turism, räknar med att det kan dröja några år innan den verkliga utdelningen kommer.

– Men i vissa fall kan det betala sig direkt när marknaden söker upp oss direkt och efterfrågar det vi har att erbjuda.

Mer läsning

Annons