Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extra dyrt på X-trafik

1989 kostade ett 30-dagarskort för länet 480 kronor. Sedan dess har X-trafik i Hälsingland, höjt sina priser till 1535 kronor för samma kort – en ökning med 220 procent.

Annons

Konsumentprisindex (KPI) är ett mått på prisutvecklingen i Sverige. KPI följer priset på en "korg" med allt som hushållen köper för sin konsumtion. 1980 låg index på 100, 1989 hade KPI ökat till 188 – och i år ligger siffran på 300. Under de senaste 20 åren har KPI alltså ökat med cirka 60 procent.

X-trafik har på samma tid mer än tredubblat priset på månadskortet. För en enkelresa för en vuxen har ökningen varit ännu större, från 8 kronor 1989 till 30 kronor idag.

Om X-trafik hade följt KPI skulle månadskortet ha legat på cirka 760 kronor idag. Men orsakerna till den snabba prisutvecklingen är enligt trafikserviceföretaget flera:

- Kostnaderna för drivmedel och arbetskraft har ökat, framförallt på 2000-talet, samtidigt vill vi behålla en hög standard på trafikservicen, säger Lars Björling, affärschef på X-trafik.

I juni höjde man priset med fem procent upp till nuvarande nivå. Lars Björling anger de höga utgifterna som andra skäl till prisökningen.

- Bara busstrafiken kostar oss 170 miljoner kronor om året, 200 miljoner inklusive tåg. Då måste vi kunna dra in en halv miljon kronor om dagen för att kunna går runt, säger han och påpekar också den kärva ekonomin för kommun och landsting, som subventionerar X-trafik med 50 procent.

Ett motsvarande länskort för trafik inom Dalarna kostar i dag 1 100 kronor för 30-dagarskortet, och Stockholms läns lokaltrafik (SL) tar ut 690 kronor av resenärerna.

• Har ni fått klagomål från resenärerna?

- Vi har fått in en del, men jag tycker ändå inte att det är så farligt, säger han och vill sammanfatta prisökningen med en mening.

- Det enkla svaret är att den krassa verkligheten som tvingar oss att höja priset.

Mer läsning

Annons