Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det är värt att göra ett försök”

Forskarna tror på en hastighetssänkning. 100 dödsfall färre varje år och de tycker att det är värt ett försök.

Annons

Bland trafikexperterna är man ganska eniga: Många av vägarna håller helt enkelt inte för en fart på 90 kilometer i timmen. Dess-utom minskar olycksriskerna vid lägre hastigheter.

Susanne Jeffrey från Edsbyn doktorerade nyligen i epidemiologi av trafikskador i Skottland. Hon menar att de flesta initiativ till att reducera risken för trafikskador är värda att prova.

hastigheten är en ganska självklar åtgärd eftersom snabb fart påverkar både olycksrisk och utfall på flera sätt. Som gångtrafikant är det till exempel mycket stor skillnad om man blir påkörd av ett fordon som kommer i 70, 50 eller 30 kilometer i timmen. Redan vid 50 så blir 90 procent allvarligt skadade och nästan 50 procent av dem dör, säger Susanne Jeffrey.

– Det har inte jag hört talas om. Men jag hör ofta människor uttrycka åsikten att det är de som kör sakta på vägarna som är de som skapar olyckorna, till exempel de äldre. Det finns dock fakta som säger att de äldres olycksbenägenhet beror mer på att de kör mindre sträckor per år än att det har med deras ålder att göra, säger Susanne Jeffrey.

Vid VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut jobbar man dagligen med frågor som berör trafik. Anna Vadeby är en av dem.

– Mellan 2007 och 2008 sjönk dödsolyckorna radikalt. Genom den här hastighetssänkningen räknar man med ytterligare 100 färre dödsolyckor per år. Men mycket handlar om hur skyltningen efterföljs, säger Anna Vadeby.

hon tror att en sänkning av hastigheten kan skapa fler olyckor.

– I de flesta fall går man från 90 till 80. Ska man behöva göra vansinnesomkörningar eller behöva somna då?

Mer läsning

Annons