Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Affären ger Volvo goda framtidsutsikter

/

Det var idel glada miner då affären mellan amerikanska Ford och kinesiska Geely om försäljningen av Volvo undertecknades i söndags. Vilket inte är särskilt konstigt då de flesta nog är nöjda med affären. Trots att det dragit ut något i tid.

Annons

Ford, som bestämt sig för att sälja Volvo, lyckades att genomföra försäljningen utan den turbulens och osäkerhet som rådde då General Motors sålde Saab. Medan Geelys ägare och ordförande Li Shufu gladde sig åt att han lyckats med att knyta ett premiummärke till koncernen.

Sidan om stod näringsminister Maud Olofsson (C) och var säkert glad och lättad även hon över att slippa samma cirkus som kring Saab-affären samtidigt som Geely måste betraktas som en stabilare köpare än Spyker. Dessutom, av naturliga skäl, redan etablerad på den stora tillväxtarena som den kinesiska marknaden utgör. Möjligen gnagde det ändå en viss osäkerhet inom henne över vad affären kan tänkas betyda på sikt för den svenska bilproduktionen.

Även om den största krisen för bilindustrin verkar ha blåst över är det viktigt att komma ihåg att det inte bara var den globala finanskrisen som fick de stora biltillverkarna i gungning. Det stora problemet för bilmarknaden är att det finns en överkapacitet för den globala bilindustrin som ligger någonstans mellan 10-20 procent. Det här problemet förstärktes av finanskrisen då efterfrågan plötsligt dök till bottennivåer. Men överkapaciteten i produktionen är inte borta nu när konjunkturen åter vänder uppåt. Tvärtom kommer det troligen snart att skapa nya problem för en hel del biltillverkare. Som nu, efter finanskrisen, har ännu sämre förutsättningar och mindre reserver att parera obalansen på marknaden.

Det här förklarar också varför prislappen på Volvo stannar vid drygt 13 miljarder kronor. Trots att Ford för knappt elva år sedan fick betala 50 miljarder kronor när man köpte den då svenska personbilstillverkaren.

Marknaden är helt enkelt inte densamma som då.

Just av den anledningen är det viktigt för biltillverkarna att ha tillgång till och framgång på de få marknader som växer. De europeiska och nordamerikanska marknaderna är tämligen mättade. Men på den kinesiska marknaden finns stora möjligheter till tillväxt. Som en del av Geely-koncernen får Volvo nu en gräddfil in på den marknaden. Tillsammans med att Geely är en stabil ägare utgör just etableringschansen de stora fördelarna för Volvo i den här affären.

Sen både kan och ska man ha synpunkter på det sätt som den kinesiska diktaturen kränker de mänskliga rättigheterna. Men det ligger trots allt ändå något vid sidan om när man bedömer den här affären, mellan ett amerikanskt och ett kinesiskt företag, om en biltillverkare som en gång i tiden var ett svenskt företag och som fortfarande har produktionsanläggningar i Sverige.

Sannolikt är det alltså en bra affär för Volvo, men det innebär inte per automatik att det är en bra affär för Sverige. Eller mer precist för de som är anställda av Volvo i Sverige och de svenska företag som har underleverantörs avtal med biltillverkaren.

På kort sikt är den här affären troligen positiv även för dem. Men på lite längre sikt är det inte lika självklart.

Och det är nog det som Maud Olofsson funderar över. Men kan göra väldigt lite åt.

Mer läsning

Annons