Vindkraft i Söderhamn

Insändare
Öppet brev till folkvalda i Söderhamns kommunfullmäktige

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

"Den orörda kustmiljön är viktig för kommande generationer Söderhamnare och turister", skriver Vision Jungfrukusten ideell förening i ett öppet brev.

Bild: Mikael Andersson

Det var spännande att att få dela ut brevet till politikerna vid medborgardialogen vid CFL 10 januari.

Jag hoppas att kommunfullmäktige beslutar att lämna den orörda jungfrukusten orörd för kommande generationer. Om vindkraft ska byggas till havs, bygg den 50 till 70 km från kusten. Så gör andra länder.

Öppet brev utdelad politiker 10 jan vid medborgardialog vindkraft på CFL:

Du som är folkvald,

Säg NEJ till kustnära projekten Storgrundet och Gretas Klackar II

Jungfrukusten har potential att producera stora mängder havsbaserad vindkraftsel. Vilka projekt ska du som folkvald stödja?

Staten (Gustav II Adolf) donerade år 1620 till Söderhamnare Storjungfrun och de mindre öarna Prästgrundet, Kalvhararna och Svartön (Skatön). Den kustnära miljön inklusive dessa öar skapar en oerhörd värdefull orörd miljö för människor, yrkesfiskare, fåglar, marina däggdjur och turism.

Den orörda kustmiljön är viktig för kommande generationer Söderhamnare och turister.

Exploatörerna vill nu att Söderhamnare offrar sin orörda kustmiljö för att producera vindkraftssel. Projekt Storgrundet är tänkt ha installerad effekt på 1,02 GW och Gretas Klackar II 0,62 GW.

Det går att bygga vindkraft längre ut från kusten. Världens största havsbaserade vindkraftpark i drift sedan 2021 är Örsted Hornsea 2 med effekten 1,32 GW. Den ligger 89 km från Storbritanniens östkust. Ett annat projekt Dogger Bank Wind Farm byggs just mellan 125 och 290 km från Englands kust. Installerad effekt 3,6 GW. Första steget av projektet blir klart 2023 och beräknas bli helt slutfört 2026.

Tyska WPD ska ansöka om tillstånd för Eystrasalt under 2022 (enligt hemsida för WPD). Eystrasalt ligger 60 km från kusten och beräknas få en effekt på 3-4 GW. Bottendjup Dogger Bank är 18–63 m att jämföra med Eystrasalt 12–62 m.

Två andra stora möjliga vindkraftsprojekt 50-70 km från kusten är Fyrskeppet och Sylen.

Ifall vindkraft ska byggas så bör den byggas längre ut från kusten. Eystrasalt, Fyrskeppet och Sylen skulle ge rejäla stordriftsfördelar och samtidigt bevara den kustnära miljön för kommande generationer.

Vision Jungfrukusten Ideell Förening genom Bengt Nises (ordförande) och Hannu Thomasfolk (Styrelsemedlem)

Hannu Thomasfolk