Hudiksvall

Läsartext
Dellenbygdens Gille, Stockholms årsmöte 2021 och julmiddag

Detta är en läsartext.

Den 20 november samlades åter ett antal ”veteraner” från Dellenbygdens Gille i Stockholm för det sen start 52:a årsmötet. Som brukligt gicks Gillets verksamhet och ekonomi igenom, samt val av styrelse och ledamöter.

Då många medlemmar på senare tid har återvänt och flyttat tillbaka Dellenbygden, eller tillbringar sina somrar i fritidshus eller hos släkt runt Dellensjöarna, fastslogs planerna för 2022 års lokala aktiviteter.

För kommande sommar 2022 och förhoppningsvis utan ytterligare påverkan av pandemin, planerar gillet åter nu för medlemsträffar på ”stämmorna” i Delsbo, Bjuråker, samt den traditionella Minigolfturneringen vid Dellenbaden likväl som besök på ”Spelmanskvällarna i Norrbo” i samband med ”Musik vid Dellen veckorna”. Aktiviteten ”Suringen”, (gillets surströmmingsfest) planeras och kommer i år att hållas i senare delen av augusti på Bobygdsgården, och i samband med föreningens 53:e årsmöte. I Stockholm planerar gillet att hålla sin årliga julmiddag 2022 runt 1:a advent.

Efter årsmötet blev det julbuffé.

Efter avslutat årsmöte samlades vi deltagare runt en dignande och mycket välsmaklig julbuffé levererad av Active Catering. Under julmiddagen blev det även mycken tid för reflektioner om allt som hänt med oss själva sen senaste årsmötet i oktober 2020, och hur den rådande pandemin och alla restriktioner påverkat våra liv.

Dellenbygdens Gille bildades i en föreningslokal på Luntmakargatan i Stockholm, av som det beskrivits ”några hurtiga” och till Stockholm utflyttade Dellbor. Från datumet för bildandet den 26:e mars 1969 var Gillet verksamt under namnet Delsbo Gille. Då ”utsôcknes fôlk” även ville vara med i föreningen så utökades ”upptagningsområdet” till att omfatta ”Runt Dellarna”, och med anledning av detta, beslutades det år 1987 att anta namnet Dellenbygdens Gille.

Sedan starten och som det även står i stadgarna har Gillets rättesnören och måtton genom åren varit;

- Att verka för Dellenbygden, genom att främja bygden kulturellt

- Att genom kamratlig samvaro verka för att vidmakthålla och stärka samhörighetskänslan mellan medlemmarna.

För närvarande har Gillet 52 anslutna medlemmar, men med raskt ökande medelålder ser gillet med stor iver på att få värva nya medlemmar.

Vi deltagare tar tillfället i akt att framföra ett stort tack till styrelsen och festkommittén för mycket väl regisserad årsmöte med efterföljande julmiddag

- HATTEN AV !

Lars Mickelsson