Annons

Annons

Insändare
INSÄNDARE: OKB genom Hudiksvall på bästa sätt

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Trafikverkets nuvarande plan med korridorer.

Annons

Vi måste ta chansen att ge kommunen och staden en välfungerande dragning av ostkustbanan.

En lösning som håller den farliga och bullriga godstrafiken borta från stadskärnan, tack! Den kommande lösningen kommer förmodligen att vara en viktig transportled för tungt och farligt gods i 200 år!

Vi har haft järnvägen som ett yxhugg genom centrala delar under ett helt sekel nu. Den har orsakat mycket dåliga trafiklösningar och kompromisser som är ständiga hinder och faror.

NU har vi en unik möjlighet att göra något mycket bättre och få till bättre liv och miljö i centrum.

Centrum är nu ungefär vid Kungsgatan-Salutorget, så ”Mellan” är mer centralt och vi får bort mycket biltrafik från Drottninggatan, Kungsgatan och Stationsgatan med mera.

Jag är själv spekulant på lägenhet på Kattvikskajen, men under förutsättning att slippa järnvägen där den går nu.

Annons

Mellanläget ger bästa åtkomst till sjukhuset, Bromangymnasiet, folk utifrån från syd, väst och norr samt över huvud taget centrala staden. Dessutom med god plats för expansion, parkeringar, taxi och busstation – ett välfungerande resecentrum med andra ord.

Annons

Vill man ha en rak järnvägsdragning ska man dra det snabba dubbelspåret utanför stadskärnan. De nuvarande 50-talet passerande tågen – mest godståg – kommer att bli minst 150 inom en överskådlig framtid – och de kommer att gå med klart högre hastighet. Mycket godstrafik som nu går på Stambanan kommer till, liksom ökningen på grund av de stora industriella satsningarna norröver liksom Norrbotniabanan i sig.

Persontågen som stannar i Hudiksvall är väldämpade och går sakta, så vi får en mycket tystare stad med stationen mellan sjukhuset och Bergsjövägen. Passagerarna får en fin vy över Lillfjärden och stadskärnan medan den bullriga, snabba och farliga trafiken går utanför i en rakare, säker, dämpad och snabbare, dubbelspårig dragning. Det är också vad fraktbolagen önskar och faktiskt kräver.

Genom växling till och från ett enkelspår (med dubblering vid perrongen) undviks att stoppet blir en ”flaskhals”. Passerande tågtrafik kan köra i maxhastighet. Stannande tåg växlas in vid luckor.

Annons

Med en delad lösning och maximalt med tunnellösningar får vi något som bidrar till trivsel, effektivitet och säkerhet för minst 200 år framgent. Kalkylerna ska förstås räknas långsiktigt och även med lånad finansiering blir det stora plus för både stat och kommun. Effekten på pendling och företagsetablering och -utveckling blir störst med en genomtänkt och välfungerande OKB-lösning.

JT Danielsson, miljöpartist

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy