AnnonsHSB Södra Norrland

Från extrajobb till anställning – Khalid och Emma-Lina trivs på HSB: "Jag lär mig nya saker hela tiden"

Emma-Lina Haglund hyrdes först in via ett bemanningsföretag, Khalid Karim började med att hoppa in som extrapersonal. Båda är idag fast anställda på HSB där de hjälper verksamhetens medlemmar varje dag.

Khalid Karim och Emma-Lina Haglund stortrivs på HSB.

För Sundsvallsbon Khalid Karim startade resan på HSB år 2019, då han började jobba extra som fastighetsskötare. Med ett stort intresse för teknik i grunden var det en perfekt matchning, berättar han.

– Jag har alltid gillat att meka och fixa saker som gått sönder, men eftersom rollen är så omväxlande var det ändå mycket jag inte kunde när jag började, säger Khalid och fortsätter:

Det är en av aspekterna jag gillar mest med jobbet, att jag hela tiden lär mig nya färdigheter och blir ännu bättre på det jag gör.

Efter drygt ett år som extrapersonal erbjöds Khalid en visstidsanställning, och i september 2020 fick han fast anställning som fastighetsskötare. Bredden i arbetsuppgifterna, som innefattar underhåll och reparationer av HSB:s fastigheter både invändigt och utvändigt, gör att den ena dagen inte är den andra lik.

– Det kan vara alltifrån droppande kranar och felsökning av maskiner till skötsel av grönytor och kontakt med de boende. Eftersom det är så olika från dag till dag vad som behöver göras är det helt upp till mig att själv lägga upp arbetsdagarna, och det ger en frihet som jag uppskattar.

Här kan du läsa mer om vilka tjänster som finns att söka hos HSB just nu

Khalid Karim startade resan på HSB år 2019. I september 2020 fick han fast anställning.

Som fastighetsskötare finns det flera andra arbetsplatser för Khalid att välja på, men han gillar tryggheten som HSB kan erbjuda.

– Det är en stabil arbetsgivare med ett väldigt bra rykte. Man lägger mycket fokus på arbetsmiljö och säkerhet för oss som jobbar, och jag har hjälpsamma och trevliga kollegor som jag trivs jättebra med.

Emma-Lina Haglund tog vägen till HSB via ett bemanningsföretag, som hyrde in henne som medarbetare på kundtjänst i Östersund slutet av 2017. En roll där den främsta uppgiften går ut på att hjälpa medlemmarna att hitta rätt, berättar hon.

– Vi svarar mycket på frågor, antingen på telefon eller i receptionen, som rör medlemmarnas boende. Någon kanske har tappat bort sin hyresavi, behöver hjälp att tolka ordningsregler eller funderar på hur överlåtelseprocessen går till. Det handlar i grund och botten väldigt mycket om problemlösning, och man blir aldrig riktigt fullärd utan stöter på nya saker hela tiden.

Läs mer om HSB Södra Norrland och hitta kontaktinformation här

Emma-Lina Haglund har en fast anställning hos HSB på kundtjänst i Östersund.

Tre år efter den första arbetsdagen, när Emma-Lina kommit tillbaka från sin föräldraledighet, fick hon frågan om att bli anställd – och hon tvekade inte att tacka ja.

– Utöver att jag gillar själva jobbet trivs jag verkligen på arbetsplatsen. Vi har bra sammanhållning, även mellan de olika arbetsgrupperna, och vi försöker alltid hjälpa varandra oavsett vad det gäller. Dessutom ligger HSB långt framme med att använda digitala verktyg och annan teknik som underlättar både för oss och våra medlemmar. Verksamheten utvecklas hela tiden, vilket betyder att man själv också gör det.

Ovan artikel är framtagen av Bonnier News Brand Studio och HSB Södra Norrland och är ej en artikel av nyhetsredaktionen.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Helahälsinglands redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy