AnnonsHSB Södra Norrland

Göran har jobbat 20 år på HSB: "Det är väldigt givande att kunna lösa människors problem"

Varierande arbetsuppgifter, trevliga kollegor och stora möjligheter att styra sin egen arbetsdag. Det är några av skälen till att Göran Lassfolk trivs så bra som servicetekniker på HSB.

– Det är kul att komma ut till en tvättstuga med en trasig maskin och veta att man kan göra skillnad. De boende är ofta väldigt tacksamma och glada för hjälpen, och det känns väldigt givande att kunna lösa deras problem.

Göran Lassfolk är utbildad elektriker, kylmontör och hushållsmaskinsreparatör, och sätter ett stort värde i att kunna underlätta i människors vardag när saker inte fungerar. Något han får göra dagligen i rollen som servicetekniker på HSB, där den ena dagen inte är den andra lik.

– Jag kan vara på väg till ett möte med en bostadsrättsförening som ska byta torktumlare, samtidigt som telefonen ringer med en akut felanmälan om en maskin som måste lagas. Därför går det inte att planera hela dagen i detalj, men jag gillar att det händer saker eftersom det gör arbetet mer omväxlande.

Det är kul att komma ut till ett jobb och veta att man kan göra skillnad

Att verka i en bransch som ständigt förändras är en annan rolig aspekt med jobbet, menar Göran.

– Allting blir ju mer tekniskt och datoriserat hela tiden, så för att hänga med i utvecklingen måste man se till att hålla sig uppdaterad vilket är en spännande utmaning. Det är också ett ganska socialt jobb, både i kontakten med de boende och när vi jobbar med större renoveringar som kräver att ett helt team är på plats. Då är vi ofta mellan tre och fem rörmokare, elektriker och snickare som hjälps åt och jobbar tillsammans.

Vill du veta mer om hur det är att jobba på HSB? Läs mer här.

Den pågående pandemin har under det gångna året påverkat många människors arbetssituation, och för Göran och hans kollegor har det inneburit ett ökat fokus på säkerhetsrutiner.

– Eftersom det är svårt att laga maskiner genom telefonen måste vi åka ut och titta på problemet live, men det har fungerat bra trots omständigheterna. Vi är noggranna med att hålla avstånd, bara gå in i människors hem när det är absolut nödvändigt, tvätta händerna ofta och använda handsprit, så att alla boende ska kunna känna sig trygga.

Stor frihet att själv styra schemat vilket gör att jag kan rikta insatserna dit de behövs som mest

I år har det gått 20 år sedan Göran först började på HSB. För några år sedan arbetade han en kortare period på ett annat företag, men han valde snart att komma tillbaka vilket enligt honom själv hade mycket att göra med det självgående arbetssättet.

– Att jag har stor frihet att själv styra schemat gör att jag kan välja att rikta insatserna dit jag tycker att de behövs som mest. Det är också en trevlig arbetsplats där alla från förvaltare till chefer bidrar till att stärka gemenskapen, och jag känner mig väldigt välkommen och uppskattad av mina kollegor. Dessutom är det en stor och trygg arbetsgivare, inte minst i osäkra tider när marknaden gungar. Människor kommer trots allt alltid att behöva någonstans att bo och de kommer alltid att behöva maskiner som fungerar.

Här kan du se vilka lediga tjänster som finns hos HSB just nu

Ovan artikel är framtagen av Bonnier News Brand Studio och HSB Södra Norrland och är ej en artikel av nyhetsredaktionen.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Helahälsinglands redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy