Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sparka ut de politiska partierna

/

För bara några dagar sedan var det påsk.

Annons

Att påsk är en kristen fest känner väl de allra flesta till. Det är till och med den största och viktigaste kristna högtiden. Utan påskens budskap om död och uppståndelse skulle inte den kristna kyrkan finnas.

Ändå är det jul, och kanske i ännu större utsträckning advent, som är svenskarnas stora kyrkhelg.

Men varför skriva om Svenska kyrkan i en ledare i en tidning? Har detta med politik eller samhällsfrågor att göra?

Ja, faktiskt. Eftersom kyrkan är politisk.

Därför är det heller inte så konstigt att det senaste numret av nyhetsmagasinet Fokus har en lång artikel om Svenska kyrkan, utifrån den så kallade Strukturutredningen, kyrkans eget försök att utreda framtiden.

Utredningens framtidsscenario handlar mer om död än om uppståndelse. Medlemmarna försvinner. Om tio år är det nästan en miljon färre. Med högre medelålder. Och slut på den stor organisation som finns i snart sagt varje by från norr till söder. Färre präster. Stängda kyrkor. Till och med rivna kyrkor.

Det skriver kyrkans egen utredning.

Trots att Svenska kyrkan officiellt skiljts från staten är den en märklig hybrid mellan en kristen kyrka och en politiskt styrd organisation med starka band till det officiella Sverige i allmänhet och staten i synnerhet.

Det är så märkligt ordnat att biskoparna inte ens har rösträtt i kyrkans högsta beslutande organ, om de inte lyckats komma med på någon politisk eller opolitisk lista.

Att stat och kyrka fortfarande hör ihop bekräftas också exempelvis av att Sveriges regent måste tillhöra Svenska kyrkan. Om kronprinsessan Victoria skulle bli baptist, katolik, muslim eller ateist måste hon avsvära sig kronan.

Dessutom är kyrkan fortfarande politikerstyrd kyrka som inte sällan också har politiska ambitioner.

Det finns församlingar där socialdemokrater och centerpartister är de enda partierna i kyrkofullmäktige. Alltså måste man bekänna sig till S eller C för att över huvud taget få möjlighet att vara med och bestämma i sin församling. Fullständigt absurt!

I samband med riksdagens öppnande predikade den socialdemokratiska biskopen Eva Brunne i Storkyrkan, så att Sverigedemokraterna lämnade kyrkan. Samtidigt sitter SD med som fullvärdiga medlemmar i kyrkomötet som ska dra upp riktlinjerna för Svenska kyrkans verksamhet!

När Marita Ulvskog var socialdemokratisk partisekreterare sade hon bland annat att "ju fler socialdemokrater som är förtroendevalda i Svenska kyrkan, desto större chans att kärleksbudskapet omsätts i praktisk handling".

Det är alltså partiet som står för kärleksbudskapet som ska prägla kyrkan. Inte tvärt om!

En avslöjande replik som speglar den politiserade kyrkan som tar med partipolitiken in i kyrkan. Och splittrar.

Det var därför ingen tillfällighet att Aftonbladets förra politiska chefredaktör, prästen och socialdemokraten Helle Klein var en av huvudtalarna i kyrkornas Påskupprop. Det var ju en protest mot regeringen. Det gäller att passa på när partiet kan få draghjälp av kyrkorna.

Det finns förvisso anledning att kritisera och diskutera sjukförsäkringarna, men det är besvärande för kyrkorna när politiska partier försöker dra egna fördelar av protesterna.

Vad händer då framöver?

Vad medlemmarna vill vet ingen. De flesta medlemmar går inte till sin kyrka, än mindre engagerar sig där. Och bara lite drygt var tionde medlem röstar i kyrkovalet.

En nyckelfråga för Svenska kyrkan blir alltså: Hur skapa större engagemang bland kyrkans medlemmar?

Idag verkar kyrkans ledning leva efter den gamla politikerdevisen "alla ska med". Och kyrkans medlemmar är kunder som kyrkan försöker tillfredsställa. Inte med-lemmar, det vill säga lemmar i en kropp.

Det enda säkra man kan säga är att framtidens kyrka är en betydligt mindre kyrka. Men kanske mer betydelsefull.

Förhoppningsvis har kyrkan också sparkat ut de politiska partierna och klippt de återstående banden med staten.

Kanske kommer de som faktiskt då är med i kyrkan att vara mer medvetna om sitt medlemskap.

Och kanske kommer påskens innehåll, från död till liv, också bli den nya fria kyrkans erfarenhet.

Mer läsning

Annons