Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen är en förbättring på spåret

/

Annons

Nästa höst är SJ:s monopol ett minne blott. Redan i dag är monopolet till stora delar avreglerat, men regeringen lämnade i går genom infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) en proposition till riksdagen som stegvis helt ska öppna upp marknaden för persontrafik på järnväg. Första steget tas genom att SJ:s ensamrätt att utföra persontrafik på kommersiell grund slopas. Nästa steg blir att redan den 1 juli öppna för konkurrens på veckosluts- och helgtrafiken på den del av järnvägsnätet som förvaltas av staten. Därefter öppnas hela det svenska järnvägsnätet den 1 oktober i år för internationell persontrafik. Och ett år senare ska den nationella persontrafiken på järnväg vara helt öppen för konkurrens.

Genom fri konkurrens på spåren vill regeringen skapa bättre villkor för resenärerna och skapa en större tillgänglighet, få ned priserna på biljetterna samt förbättra servicen.

Sannolikheten för att det sistnämnda ska inträffa är tämligen god. För tittar vi på de tågbolag som trafikerar länstrafiken, där det redan råder fri konkurrens, så erbjuder de i flera fall bättre service åt sina kunder jämfört med SJ.

Just exemplen med den fria konkurrensen inom länstrafiken är sådant som talar mot de farhågor som oppositionen nu målar upp i sin kritik mot regeringens avreglering. Att sedan Ulf Adelsohn, trots den gamle moderat han är, instämmer i stora delar av kritiken är snarare ett tecken på att han, som styrelseordförande för SJ, oroas över tågbolagets möjligheter att konkurrera om tåglinjerna. Å andra sidan så välkomnar presschefen på SJ, Olle Rosander, beslutet, så man undrar lite över kommunikationen inom bolaget. SJ är kanske lika dåliga på att informera internt som de är på att förmedla förseningar och skäl till dröjsmål till sina kunder.

Och om någon till äventyrs skulle få för sig att tro att SJ trafikerar järnvägen av något annat skäl än att generera vinst så visar väl indragningen av 20.00-tåget från Stockholm till Sundsvall det motsatta. En indragning som Socialdemokraterna i länet nyligen har påbörjat en namninsamling för att protestera emot. Och det är ju behjärtansvärt. Men man har inte tänkt sig att överlämna protesten till SJ, som ju så att säga äger frågan. I stället är det till regeringen man har tänkt överlämna namnunderskrifterna, och nyttja tillfället till en interpellationsdebatt. Man gör helt enkelt partitaktik av frågan, i stället för att försöka få till en förändring.

Det är inte regeringen som beslutar om något tåg norrut från Stockholm ska avgå 20.00, det är helt och hållet upp SJ att avgöra den frågan. Och som så stor omhuldare av detta tågbolag som Socialdemokraterna verkar vara så borde det ju vara dit som man tågar med sina namnunderskrifter.

Det stora flertalet av SJ:s trogna resenärer välkomnar med stor säkerhet att tågbolaget konkurrensutsätts. De är trötta på SJ:s ständiga förseningar och i samband med dessa allt för bristfälliga service. Men de har inte haft möjligheten att ta något annat tåg, eftersom SJ haft monopol på sträckan. Nu blir det alltså ändring på detta, och SJ kommer att behöver skärpa sig ytterligare för att behålla sina kunder. Det är troligen bra för såväl SJ som för resenärerna.

Regeringens proposition har stora möjligheter att resultera i något mycket bra. Det finns några fallgropar på vägen som regeringen måste undvika. Men det faktum att man vill marknadsanpassa banavgifterna och att de olika tågoperatörerna kommer att tvingas att samverka talar för att man noga har övervägt vad som behöver göras för att avregleringen ska resultera i bättre förutsättningar för tågresenärerna.

Som Ingvar Oldsberg skulle ha sagt det, regeringen är en förbättring på spåret.

Annons
Annons