Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill ni verkligen ha en levande landsbygd?

”Nästa steg menar kommunalrådet i Ovanåker, Yoomi Renström, bör vara att samarbeta kring bättre kollektivtrafik längs sträckan”. Detta stod att läsa i tidningen Ljusnan den 15 oktober 2011 efter att nya sträckningen av riks 50 invigts i Svabensverk.

Annons

Så bra, tänkte vi och hoppades på en bussförbindelse som skulle göra det möjligt att ta sig till centralorterna Edsbyn/Alfta över dagen för att kunna ta del av kommunal service, besöka vårdcentraler och annat. Till Falun har vi vardagar och söndagar kunnat ta en förmiddagsbuss för att sedan vara tillbaka på eftermiddagen.

Med bestörtning får vi sedan besked om att linje 39 mellan Falun och Edsbyn kommer att upphöra under vardagar from 16 juni. Anledningen är tydligen att Bussgods inte längre är intresserade av linjen.

Men det är vi. Vi människor som bor längs sträckan behöver den livsnerv som bussförbindelsen utgör.

Svabensverk är en by med procentuellt hög inflyttning. Under 2010 flyttade tio personer till byn, detta från andra kommuner. Medelåldern i byn är låg, tvärtom vad man skulle kunna tro. Här finns elva barn under 18 år, alltså ungefär var fjärde invånare. Vi tycker det är viktigt att våra ungdomar ska ha en chans att ta del av kultur- och fritidsutbud som finns i centralorterna.

Våra äldre invånare som känner att de helst vill ställa av bilen, inte minst med tanke på all tung trafik längs Bergslagsdiagonalen, blir nu tvungna att trafikera vägarna. Höga bensinpriser gör det också svårare att resa med egen bil. Ett tiotal personer i byn saknar egen bil.

Den allt växande turismen i byn missgynnas starkt av en indragen busskommunikation.

Att vara en by på gränsen, som Svabensverk är, skapar också särskilda problem. Till exempel så är vår postadress Enviken, vilket gör att paket och skrymmande post ska hämtas i där. Samtidigt så hör vi formellt till Ovanåker kommun varför vi bör kunna ta oss dit i olika ärenden.

För att ytterligare komplicera saken så ligger halva byn i Falu kommun.

Att vara gränsbo är som att vara Svarte Petter – kortet som ingen vill ha.

Men även vi är skattebetalare. Vi bidrar till den kommunala kassan men fråntas möjligheterna att ta del av kommunala aktiviteter. Vi är fullt medvetna om att linje 39 inte är en lönsam affär, kanske kommer den inte att bli det heller. Men, i ett solidariskt samhälle har grundprincipen alltid varit att mer lönsamma delar får sponsra verksamheter som går sämre. Har ni glömt det?

Vi föreslår därför olika alternativ

• att X-trafik kör sträckan Edsbyn–Svabensverk medan Dalatrafik kör Falun– Svabensverk. Med en synkroniserad tidtabell kan passagerarna byta buss i Svabensverk och trafiken kan bibehållas vardagar.

• att buss 39 fortsätter att köra sträckan enligt gällande tidtabell.

• utökad kompletteringstrafik.

Bygdeföreningen

genom Marga Boustedt och Göta Larsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons