Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När byar isoleras av snö

/

Det kan låta surrealistiskt – men inom kort kan människor i norra Sverige isoleras på grund av snöfall. Grundläggande vardagssysslor som att åka till jobbet, handla mat eller åka med barnen till hockeyträningen kan bli logistiskt omöjligt, skriver centerpartister i Färila/Los och riksdagskvinnan Helena Lindahl.

Annons

Faktum är att konsekvenserna kan bli ännu värre. Om hela byar snöar igen blir det nämligen otroligt svårt för exempelvis ambulanser att ta sig fram i händelse av att någon blir hastigt sjuk, och de som behöver regelbunden hemtjänst måste få hjälp. Detsamma gäller naturligtvis även om polisen skulle behöva göra ett ingripande.

Det här är inte ett problem som uppstått till följd av extraordinärt extremväder, utan till följd av att Trafikverket skärper kraven på plogbilarnas punktlighet.

Baksidan är naturligtvis att många entreprenörer väljer bort de enskilda vägarna som de tidigare har plogat, helt enkelt för att man vill slippa betala vite. Enligt tidningen Land kan fem till tio minuters försening kosta drygt 20 000 kronor.

I sak är det inte anmärkningsvärt att Trafikverket ställer krav på att snöröjning och halkbekämpning på statliga vägar ska utföras i tid. Däremot är det helt uppåt väggarna att de skärpta kraven även innefattar enskilda vägar och därmed boende på landsbygden. Tidigare kunde entreprenörerna passa på att, mot betalning för den faktiska sträckan, ploga även de enskilda vägarna i närheten.

Med Trafikverkets nya regler kommer många vägföreningar inte att klara den merkostnad som nu följer. Om plogbilarna särskilt ska åka flertalet mil för snöröjning av enskild väg kommer det att leda till orimliga summor. Detta blir dessutom absurt eftersom det är samma institution, Trafikverket, som står för bidragen till de enskilda vägarna och därmed betalar plogningen.

Enligt Trafikverket rör det sig om åtminstone 400 vägföreningar bara i Norrbotten och Västerbotten. Vissa av dessa kommer kunna köpa sig runt problemet – men enligt Trafikverket väntas åtminstone 100 ha svårt att hitta alternativa lösningar.

Tyvärr är problemet varken nytt eller okänt. Under våren uppmärksammade bland andra tidningen ATL problemet och Riksförbundet enskilda vägar har försökt påverka Trafikverket att hitta en lösning. Men beslutet kvarstår.

Regeringen och dess myndigheter måste ta ansvar för att alla människor i Sverige ska kunna ta sig till sitt arbete, lämna hemmet för sociala sammankomster och ta emot akuthjälp från polis, brandkår och sjukvård om det skulle behövas. Då kan man inte acceptera att hela byar isoleras.

Den tidigare infrastrukturministern Anna Johansson (S) tog inte problemet på allvar. Det är ett ansvar som nu faller på nuvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att lösa skyndsamt.

Helena Lindahl (C)

riksdagsledamot

Jörgen Brink

Färila Los Centeravdelning

Tommy Olsson

Färila Los Centeravdelning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons