Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen föreslår tvångsäktenskap!

/
Insändare

Hudiksvalls kommun har fortsatt att spendera skattepengar på att klä upp den gemål som medborgarna inte vill ha. Detta är vår känsla när vi läser kommunens nya förslag till fördjupad översiktsplan angående dubbelspårig järnväg i Hudiksvall, skriver Hudiksvalls vänner.

Annons

Men faktum kvarstår; Ett dåligt och oförankrat förslag förblir ett dåligt och oförankrat förslag även med ett tjockt lager kosmetik.

Det är tråkigt att kommunen har börjat i fel ände, när det finns en vision om att år 2050 vara en kommun med 50 000 innevånare, varav hälften i Hudiksvalls tätort. Då vore det rimligt att först göra den stora planen. Hur når vi målet? Var bör det byggas bostäder och arbetsplatser? Kattvikskajen tänker du. Ja, där planeras för 400 bostäder vilket ger bostad för cirka tusen personer. Med dagens cirka 16 000 i tätorten behövs således åtta stycken Kattvikskajar till, var då?

Sedan vore det läge att göra en trafikflödesanalys för hela tätorten. Den bör baseras på fakta och antaganden om framtida bostäder, arbetsplatser, handel och service. Vi är en geografiskt stor kommun som har vinter nästa halva året så att anta att de flesta nog ska gå eller cykla för att komma till och från järnvägen är nog mer önsketänkande än ett faktabaserat antagande. Studier visar att för många Hudiksvallsbor är bra, nära och billiga parkeringsplatser samt väl fungerande av- och upphämtningszoner avgörande för att välja järnvägen, det bör beaktas. Bekväm tillgänglighet för alla kommuninnevånare borde vara det självklara.

I Trafikverkets rapport "Järnväg i norra Sverige" från 2016 framgår att huvudnyttan med mer kapacitet på Ostkustbanan är mer långväga godstransporter. Initialt tre gånger fler godståg än idag, på sikt betydligt fler. Längre och tyngre godståg med betydligt högre hastighet. De flesta förlagda till nattetid då persontrafiken är begränsad. Och för att vara tydlig, det blir ingen godsrangering mellan Gävle och Sundsvall. Så för Hudiksvall är godstrafiken bara ett stort minus.

Kommunen redogör stolt för att man har en "Samordnad planering" med Trafikverket. För den oinvigde kan det framstå som märkligt att Kommunen utreder ett alternativ i detalj samtidigt som Trafikverket utreder två alternativ. Med bara lite helikopterperspektiv borde alla kunna se att det krampaktiga förslaget att behålla stationens placering inte är enbart positivt. Vi har förgäves försök förmå kommunens representanter att utreda de positiva effekter som faktiskt skapas genom att flytta stationen. Kommunens ovilja/oförmåga att utreda båda förslagens för och nackdelar samt bristen på koppling mot övergripande tillväxtplaner är häpnadsväckande speciellt med tanke på betydelsen för Hudiksvall under säkert hundra år framåt. För när vi väl är gifta så finns ju ingen möjlighet till skilsmässa!

Hudiksvalls Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons