Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inlandsbanan och Bollnäsbanan behövs

Västra Dalarnas liv är i fara! Aortan från landets järnvägsnät kapas till västra Dalarnas stora råvarutillgångar i form av skogsråvara och mineraler, landsdelens största besöksnäring och alla dess innevånare.

Annons

En livsnerv kommer att skäras av om Trafikverkets förslag går igenom. Underhållet på banorna Rågsveden – Malungsfors och Lomsmyren - Vika kommer att upphöra om tre år och därefter kommer banorna att rivas upp. Inte bara det att skogsnäringen, områdets sågverk och framtida mineralbrytning blir utan en effektiv transportnerv, en framtida järnvägsförbindelse med Sälenområdet, som är landsdelens största besöksnäring med dess sommar- och vinteraktiviteter, kommer också att stoppas. Biltrafiken kommer även framöver att ringla fram mot fjällvärlden i ökande mängd. Dessutom kommer tillgängligheten till Inlandsbanan i Vansbro, från Mora och Filipstad, att upphöra. Det blir mindre attraktivt för nya företag och utveckling av befintligt näringsliv både längs Västerdals- och Inlandsbanan. Näringsliv som är viktiga i området. Målen hos vissa beslutsfattare är tydligen att samla ihop landets befolkning och företag med hjälp av stora investeringar i några storstäder och omvandla glesbygden till naturreservat.

Trafikverket vill hellre att tiotusentals tunga fordon ska trafikera det redan ansträngda vägnätet i regionen i stället för miljöeffektivare transporter på järnväg. Hur stämmer det med regeringens klimatmål och nollvisionen i trafiken? Klimatberedningen förslår bland annat att Sverige bör verka inom EU för att infrastrukturinvesteringar riktas så att mer gods kan transporteras på järnväg och med fartyg. Korridorer för sådana transporter behöver etableras och viktiga hamnar moderniseras. Arbetet inom EU för att minska även andra hinder för transporter med järnväg och med sjöfart bör också prioriteras. Dessutom säger man att med investeringar och anvisade medel för drift och underhåll är bedömningen att en betydande kapacitetshöjning till 2020 är möjlig (jämfört med 2007) för järnvägen.

Även banan mellan Orsa och Bollnäs bör göras tillgänglig för framför allt skogsråvarutransporter. I stället för biltransport från Härjedalen till Ljusdal och där lasta på järnväg för att transportera till kustens industrier kan råvaran lastas på järnväg i Härjedalen och köras till kusten via Sveg och Orsa - Bollnäsbanan och vidare till kusten.

Nu har alltså näringslivet, regionen, kommuner och vi alla andra tre år på oss att få Trafikverket att ändra sig angående bandelarna Rågsveden – Malungsfors och Lomsmyren – Vika.

Lars Holmqvist

föreningen Inlandsbanans Vänner

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons