Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygskatt har minimal effekt på miljön

Svar till Olov Östlund från Lars Beckman (M) i debatten kring flygskatt:

Annons

I en insändare skriver Olov Östlund (MP) att utsläppen av växthusgaser i Sverige har minskat trots en ökande befolkning och en ökad sysselsättning. Det är bra att äntligen Miljöpartiet ser att man både kan investera i tillväxt och samtidigt göra nytta för miljön. Samtidigt uppger Östlund att en åtgärd för att sänka utrikes utsläpp är flygskatt, vilket är olyckligt, då en sådan skatt skulle ha minimal effekt på miljön.

När regeringen motiverar en höjning av flygskatten gör man det främst av miljöskäl, ett skäl som i praktiken inte alls kommer att ha någon som helst betydelse. Vi kan se och lära av andra länder. Flygskatt i den form som föreslås i Sverige, det vill säga riktad mot passagerare, har genomförts i bland annat Frankrike, Storbritannien, Italien, Tyskland, Nederländerna, Irland, Danmark och nu senast Norge. I de flesta länder har man sett sin egen tillgänglighet försämras och Holland avskaffade sin flygskatt efter bara ett år.

En svensk flygskatt skulle få allvarliga negativa konsekvenser och de största flygbolagen har redan gått ut och varnat för färre avgångar, glesare tidtabell och dyrare biljetter, vilket i sin tur leder till nedlagda flygplatser, förlorade jobb, och ytterligare centralisering av näringslivet till storstadsregionerna. 

Vi moderater tar detta på stort allvar, eftersom det drabbar så många svenska medborgare. Nej, en enskild biljett kanske inte blir mycket dyrare, men för en veckopendlare eller för barnfamiljen med två barn som har sparat länge för att åka på efterlängtad utlandssemester är 3000 kronor extra mycket pengar. Är det Miljöpartiets önskan att vi inte längre ska kunna åka utomlands på semester?

Lars Beckman (M)

riksdagsledamot Gävleborg 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons