Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mopeder med bilens komfort

/
  • Grannarna Kjell Lennartsson och Torbjörn Persson är två av landets närmare 4 000 mopedbilsägare. Båda är nöjda med sina fordon som de använder flitigt.
  • Torbjörn Persson har ett riktigt lyxåk. Det är en fransk JDM som kostade 145 000 kronor ny. Den har skinnklädsel, elektriska fönsterhissar och ett bagageutrymme på 1 000 liter.
  • Det är inga vanliga småbilar som kommer körande genom Viksjöfors. Nej, det är Torbjörn Persson och Kjell Lennartsson som är ute på en tur med sina mopedbilar.
  • Det är ovanligt gott om utrymme i en mopedbils motorutrymme. Motorerna som drivs av bensin eller diesel är på 5-6 hästkrafter.

Grannarna Torbjörn Persson och Kjell Lennartsson i Viksjöfors är ägare till en varsin mopedbil. De små bilarna är egentligen EU-mopeder med en topphastighet på 45 kilometer och fodrar endast förarbevis för att få köras. De har samma komfort som andra småbilar men kostar betydligt mer.

Annons

Torbjörn Persson och Kjell Lennartsson i Viksjöfors är ägare av en varsin mopedbil. Deras bilar ser ut som vilken japansk eller koreansk småbil som helst, men skenet bedrar, de är egentligen mopeder och får inte framföras i mer än 45 kilometer i timmen. Det går egentligen inte att köra fortare heller då dessa "bilar" drivs av små bensin- eller dieselmotorer på cirka sex hästkrafter.

Mopedbilen är inte så vanlig. I Sverige säljs ungefär 400 stycken varje år. De flesta tillverkade i Frankrike där det finns flera tillverkare. I Sverige får de här bilarna framföras av den som har förarbevis för EU-moped klass 1. Den största kundkretsen är medelålders eller äldre män som av olika anledningar inte gjort sig råd att ta körkort eller på grund av andra orsaker som sjukdom inte kan ta körkort.

Grannarna Torbjörn Persson och Kjell Lennartsson på Myrvägen i Viksjöfors är två nöjda mopedbilsägare. Kjell köpte sin italienska Grecav av 2002 års modell begagnad för två år sedan och Torbjörn har en fransktillverkad JDM Acaba Mountain av 2008 års modell sedan i höstas.

- Ingen skatt, ingen besiktning och inget körkort behövs, berättar de.

Däremot får Torbjörn och Kjell punga ut med 420 kronor i månaden för att ha sina mopedbilar helförsäkrade.

En mopedbil är betydligt dyrare att köpa än vanliga småbilar. Kjell gjorde visserligen en bra affär när han fick tag i sin mopedbil för två år sedan. Nypriset för hans Grecav ligger kring 120 000 kronor. Torbjörns JDM är en riktig lyxkärra som betingar ett nypris på 145 000 kronor. Den har bland annat skinnklädsel och ett bagageutrymme på 1 000 liter. Den är också lite större och rymligare än Kjells.

En passagerare kan man ta med sig i mopedbilen och säkerhetsbälte eller hjälm måste användas. Torbjörn och Kjells mopedbilar är dieseldrivna, automatväxlade och har en motorstyrka på 5-6 hästkrafter.

Att köra i samhällen med dem är inget problem men lite värre efter vägar som tillåter högre farter.

- Många har bråttom och ska om en till vilket pris som helst. Det tränger sig förbi och ibland är det så det stryker framskärmen, säger Torbjörn.

Mopedbilarna är märkta med röda trianglar bak.

Kjell som haft sin mopedbil längst har hunnit med att åka mest.

- Jag har varit till Söderhamn, Lamborn och så är jag ofta till Mållången. Den drar inte mer 0, 4 liter per mil på lite längre turer.

Torbjörn och Kjell berättar att det nu diskuteras lagändringar när det gäller mopedbilar. Bland annat att det ska bli riktiga körkort på dem och att åldersgränsen som i dag är 15 år ska höjas.

Annons
Annons