Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läskigt virtuosa PercaDu

/
  • En sällsynt celeber slagverksduo som gästar scener världen runt befinner sig just nu på en Hälsingeturné! Från New York till Kilafors och vidare runt i landskapets småstäder  drar Adi Morag (tv) och Tomer Yariv runt. Kultursidans recensent Anders Jansson var där och lät alla sina fördomar om slagverksensembler komma på skam. I kväll spelar Percadu i Hudiksvall.Foto: Anders Jansson

Det är något lätt osannolikt över den mängd slagverk och instrument som just nu flyttas runt mellan olika scener i Hälsingland. Mitt i alltihop står dessutom två av världens ledande slagverkare och framkallar en ljudvärld som man inte riktigt trodde fanns.

Annons

Förra veckan spelade duon PercaDu ihop med New York Philharmonic Orchestra, i går åkte de till Ljusdal – och kultursidan var på Hälsingepremiären i Kilafors.

En av de första tankarna som far genom mitt huvud när Tomer Yariv och Adi Morag just inlett sin konsert på Biografteatern i Kilafors är att man borde göra en uträkning på hur många hundratusentals gånger en klubba eller en trumpinne träffar något av allt det som ger ifrån sig ljud i deras arsenal av marimbor, klockor, trummor, cymbaler och allt vad det är.

Men strax därpå tar musiken över totalt och jag slutar att tänka på kvantiteter. Jag räknar inte ens hur många saker de håller i händerna samtidigt.

För även om det är lätt att associera de här två strikt svartklädda israelerna till någon slags magiker så är det ändå musiker de är. Musiker som med samma skenbara lätthet trollar fram Bachs´ intentioner, eterisk japansk nutida musik och rasande dubbel-trumset-solon som vore det på en tidig 80-tals arenakonsert med symfonirockarna Genesis.

Duon PercaDu är nästan läskigt virtuosa i alla sina genrebyten. Men skicklighet är som bekant inte allt som krävs för att skapa den där genomgripande känslomässiga upplevelsen.  De skulle kunna stå och riva av världens alla stora kompositörer i ekvilibristisk racerfart och man skulle tröttna rätt fort. Men det gör de förstås inte. Istället bygger de under två timmar upp en musikalisk världsbild som är både totalt gränslös och rör sig från det mest subtila fingertoppstrummandet till det mest bombastiska och melodiska.

Mycket av det Tomer Yariv och Adi Morag själva komponerat är extremt filmiskt. Med det menar jag att musiken bara påstår precis så mycket att det finns gott om plats för ens egna tankar och associationer. Musiken fungerar som ett framkallningsbad i ett mörkrum.

Den mesta filmmusik som görs komponeras efter att själva filmen är inspelad. Med PercaDu skulle man kunna göra tvärt om – utgå från deras soundtrack och låta det ligga till grund för bildberättelsen.

Alla med djupt rotade fördomar mot marimbor och andra slagverk rekommenderas varmt att utmana ödet i Hudiksvall, Edsbyn eller Söderhamn de närmaste dagarna.

De slår både lätt och hårt, men det gör aldrig det minsta ont.

Anders Jansson

Annons
Annons