Fler tilldragelser i Siv Wennbergs konsertliv

/
  • Siv Wennberg - den ena skivan efter den andra kommer nu ut med liveinspelningar.

Skivrecension
Siv Wennberg - A great primadonna, volym 7 och 8
Sterling CDA 1809/1810-2 och CDA 1811/1822-2

I sina memoarer "Jag sjunger ut!" påtalar hovsångerskan från Timrå, Siv Wennberg, att hon inte spelades in på skiva under sina glansdagar på scenen. Nu har hon fått revansch med råge - i en hel serie cd-utgåvor från Sterlings utges nu äldre liveinspelningar från opera- som romansscenen; hela operor och hela konserter såväl som samlingsvolymer med highlights.

I december kom volymerna 7 och 8 med två viktiga traditioner i hennes sångarhistoria: sommarkonserterna på Skansen och nyårskonserterna i Katarina kyrka. Här finns representanter för båda samt kortare avsnitt från andra konserter hon gett med olika pianister, till exempel maken Bengt Wennberg. Repertoaren på dessa skivor har tonvikt på romanssång, inte minst nordisk - också dessa skivor markerar hur hårt Siv Wennbergs hjärta klappar för romanssången - men innehåller även opera- och operettstycken och vid nyårskonserten julsånger. Programmen är tänkta att tilltala en bred publik, och ett par av hennes paradnummer återkommer, som "Toscas bön".

Liveinspelningar blir ju olika och det stämmer nog att stora röster som Siv Wennbergs bäst njutes på lite avstånd, där klangen hinner smälta samman med akustiken. I vissa inspelningar och vissa sånger blir crescendon och stegringar tvära och klangen hård. I andra, som med orgeln i Katarina kyrka, skimrar rösten och sväller på ett fint och organiskt sätt; kyrkans akustik samarbetar och Siv Wennbergs imponerande jätteklang matchar praktfullt även en kraftig orgel. Hon är ju dramatisk sopran och man behöver aldrig befara att hon ska dränkas av ackompanjemanget. Hennes känsliga musikalitet och omsorgsfulla frasering, och konsten att lugnt och tålmodigt forma musiken utan att tappa spänningen, följer henne likaså genom hela serien.

Mina egna favoriter är fortfarande skivorna med operorna "Maskeradbalen" och "Die Frau ohne Schatten" samt en samlingsvolym med bland annat operamusik från Aida. Men den som vill ha sin Siv Wennberg-diskografi komplett ska förstås inte heller försumma så viktiga tilldragelser som Skansen- och nyårskonserterna.

En färgstark primadonna sjunger ut

En sångerska av klass