Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slagkraft och ursinne

/

Havremagasinet, ett återanvänt jättemagasin från militärens storhetstid i Boden har snabbt intagit positionen som Norrbottens konstcentrum. Ett kraftfullt argument för samtidskonstens legitimitet, just nu med vital, rysk expressivitet och den figurativa modernismens aktualitet.

Annons

"Efter Bodenskolan" är ett konstruktivt exempel på den förkättrade postmodernismen när den är som bäst. Fjorton konstnärer med klang efter det som kallades Bodenskolan, en lokal konstnärsgrupp med centrum i 1950-talet. Karin EE von Torne Haern imponerar med sin sinnliga monumentalitet, Bertil Sundstedt kombinerar ödsligheten i stadsbilder med närmast romantisk färgskala och Jan-Anders Eriksson har en surrealistisk magi och humor i sina landskapsvyer, väl samlade i en tänkt historia. Bland de andra namnen märks P-O Holmström, Stig Lundgren och Yessica Lövbrand, en hallucinatorisk kolorist.

Som bäst blir figurativ samtid så här bra, tänker man och går trapporna ner till sommarens och höstens stora händelse Pussy Riot and the Cossacks. En fullständigt ursinnig salva mot den brottsliga Putinregimens förljugna samhällsansikte. Flera våningar konst, Installationer, skulptur, video, målningar, performance, teckningar. Den ceremoniellt behängde Pusjkin består av medaljer enbart, hela hans statuariska lekamen. Agitprop-konsten förföljligas till streck och rutor, det extatiska uttrycket ligger aldrig långt borta och konstaktivismens stiliserade demonstrationer knyter an till den ryska modernismens friska 1920-tal.

Ryskt raseri, rysk humor, indignation, grovhet, finess, satir. En röd banderoll består av tio vita rektanglar och ett utropstecken, ett tänkt omslag till Nabokovs Lolita visar Stalin och Lenin gosande med barn, Lenin vaknar oroligt till från sin evighet i en videosekvens som visas i en djup pappkartong. Åtskillig grov sexism som måste läsas i vaxljuset från ortodoxa kyrkans hyckleri, det här är hänsynslös konst mot de hänsynslösa. Åtskilliga maktmän får finna sig i att penetreras bakifrån, aldrig har jag sett Putins ansikte så förnedrat så ofta.

Absolut bäst, med kraften i en komet är Pussy Riots videokonst av sina egna framträdanden. Klingande Mariahymner med betongpunk i fonden, äntligen får de ropa ut: Mother of God, drive Putin away! Vilken final, vilken kraft, ett uttryck som svarar mot det totala raseriet mot hela den ryska oförmågan att någonsin kunna formulera det rimliga samhällsalternativet. Putins regim är brottslig men ingen rätt kan korrigera den, och den blir därför grotesk och kan bara korrigeras av konsten.

Sex salar, fullproppade, en del traditionell videokonst är svagast, mest splittrad, mest lik sina västliga motsvarigheter, den dominerande känslan är dock vrede och kraft, frampressad av ett samhälle som inte tillåter andra uttryck, en performance visar en ung ateist som helt enkelt hugger sönder ikonen framför sina fötter, visst är det enkelt, men det träffar. Rysslands eviga kval, men bakom avskildheten har konsten vuxit sig stor och betydelsefull.

Och allt detta i något som mest liknar en medeltida borg med tunga väggar och trånga ljusinsläpp. Havremagasinets förborgade hemligheter och det ryska eländet. Besök Boden genast vetja! Utställningen pågår till den 28 september.

Jan-Olov Nyström

Annons
Annons
Annons